2 квітня 2015 р.



План-конспект уроку з основ здоров’я у 7 класі

Тема. Психологічні особливості поведінки людини в екстремальних умовах.
Мета. Сформувати в школярів поняття про особливості поведінки людини в      екстремальних умовах.
Ознайомити учнів із поняттям «екстремальна ситуація» та причинами їх виникнення, із реакцію організму людини на таку ситуацію.
Навчити школярів правилам поведінки в екстремальних умовах, володіти своїми емоціями та почуттями.


Обладнання та матеріали: фотографії та плакати, які дозволяють показати поведінку людини в екстремальних умовах, висловлювання видатних людей, кросворд..

Базові поняття: екстремальні умови, воля, страх, біль, зневіра.

Тип уроку: комбінований.
Метод: бесіда.

Хід уроку:

              I.  Організаційний етап.
           II.  Повторення вивченого матеріалу.

1.   Що таке стрес? Назвіть симптоми стресу.
2.  Які чинники призводять до стресу?
3.  Чи є ця ситуація стресовою для вас та в якій мірі: ви отримали на день народження подарунок, на який не розраховували (наприклад дорогий мобільний телефон).

        III.  Мотивація навчальної діяльності.
Здавалося б, нині, в час технічної революції, коли створено численні та різноманітні засоби захисту від несприятливого впливу навколишнього середовища, людина повинна відчувати себе у безпеці. Але протягом усього життя вона може потрапляти у такі ситуації, які можуть загрожувати її життю і здоров’ю. І кінцевий результат буде залежати від неї самої, її сили волі та знань.
І тому ви повинні вміти поводитись у певних екстремальних умовах, володіти собою, а ще краще - намагатись їх уникнути.

        IV.  Повідомлення теми та мети уроку.

Тема. Психологічні особливості поведінки людини в екстремальних умовах.
(Тема записується на дошці).
Мета уроку повідомляється учням.

           V.  Вивчення нового матеріалу.
Вч.: Уявіть собі таку ситуацію.
Ситуація. Ви із однокласниками пішли в похід у ліс. Там Саша, один із учнів, побачив білку, яка стрибала по деревах, і побіг за нею. Через якусь мить, хлопчик зник із поля зору. Всі почали його шукати і побачили, що він упав у глибокий яр і не може звідти сам вибратися.
Обміркуйте ситуацію й поведінку хлопчика.
Можна зробити висновок, що Саша опинився в екстремальних умовах. Екстремальний - походить від латинського слова extremalis, що в перекладі означає крайній.
Екстремальні умови тому, що вони є незвичними, виникають раптово, непередбачувані і ці ситуації можуть негативно впливати на психіку, завдавати фізичної шкоди здоров’ю та життю людини.
До таких ситуацій відносяться різні стихійні лиха (повінь, землетрус, ураган, пожежа), коли людина заблукала у лісі, напад на неї злочинців, захоплення заручників, а також, коли вона опинилася у закритому обмеженому просторі (підвал, дах, обвал будівель).
Вч.: Що ж відбувається з людиною в екстремальних умовах ?
Учні. Вона відчуває паніку, страх, холод або спеку, голод..
Вч.: Звісно ж, в екстремальних умовах людині погано. Перед нею постають проблеми як фізичного, так і морального плану.
Не всі люди, які опинилися в таких умовах здатні до негайних, енергійних, цілеспрямованих дій. Більшість людей (приблизно 50-75%)перебувають у стані панічної реакції, спокійні але недостатньо діяльні. У 12-25% людей спостерігається істерична реакція (сильне збудження, неадекватні дії або загальмованість, пригнічення, байдужість). І лише 12-25% людей швидко оцінюють ситуацію, діють рішуче і розумно.
Людина у таких екстремальних умовах відчуває страх, біль, тривогу, перевтому. Також може бути така ситуація, коли є відчуття холоду, спеки, спраги, голоду.
Однією з форм емоційної реакції, є страх – почуття, яке викликається існуючою або такою, що видається, небезпекою. «Страх, - писав Оноре де Бальзак, -явище, яке так сильно і болюче діє на організм, що всі здібності людини раптово або сягають надзвичайного напруження, або настає цілковите знесилля».Якщо людина уміє приборкувати свій страх, то вона діє чітко і рішуче. Але якщо поступитися страху, то він підкорює усі почуття людини, її думки, вчинки і тим самим виснажує, знесилює її. Людина не контролює себе, не може приймати будь яких рішень.
Біль. Це фізіологічна реакція організму, яка виконує захисну функцію. Біль завдає страждань, відволікає людину, впливає на її поведінку і діяльність. Але разом з тим людина може подолати дуже сильні больові відчуття. Коли вона буде думати більше  про свій порятунок, то може на деякий час «забути» про біль.
Перевтома. Це стан організму, який виникає після тривалого фізичного або психічного напруження. Для того, щоб уникнути перевтоми, потрібно розподілити фізичне навантаження, своєчасно і повноцінно відпочивати.
У людей, які потрапили в екстремальні умови, часто виникає стан, який називається зневірою. Але цього можна уникнути, якщо виконувати неухильно певні обов’язки, конкретні завдання.
Людина, яка опинилася в надзвичайних умовах, в більшій мірі вразлива перед стресами, ніж в колективі. Для одиночного виживання властиві психічні стани, що швидко розвиваються, нерідко людина впадає в глибоку депресію. При тривалій ізоляції від зовнішнього світу, від людей, у потерпілих можуть спостерігатися слухові і зорові галюцинації. Тому завжди потрібно йти до перемоги. Упевненість у собі, вольові риси характеру, почуття гумору, допоможуть стати тобі переможцем. Прикладом можуть бути герої літературних творів: Робінзон Крузо, капітан Грант.
Воля – це свідоме керування емоціями, діями, вчинками. Воля людини виражається в її діях, які завжди виходять із певних мотивів і скеровані на досягнення свідомо поставлених цілей. Як писав Оноре де Бальзак: «Воля є значно більшим приводом для гордості, аніж талант».
Велику допомогу в екстремальних умовах відіграє почуття гумору. Як кажуть спеціалісти: відноситися до посмішки треба зі всією серйозністю. Дослідження вчених, які провели за допомогою найсучасніших методів, показали, що під час сміху, м’язи обличчя створюють особливі імпульси, які позитивно впливають на нервову систему і роботу мозку, знімаючи напруження.
В екстремальних умовах виживає той, хто:

Ø може заспокоїтись, вгамувати свої емоції та сконцентруватися;
Ø продумати шляхи порятунку;
Ø скласти план дій і поетапно його виконувати;
Ø упевнений у перемозі, має силу волі і почуття гумору;
Ø завжди готовий допомогти іншим.

Підводячи підсумок, можна сказати, що в екстремальних умовах людина може опинитися будь якої миті. Тому ви повинні здобувати знання і вміти використовувати їх на практиці у житті.

        VI.  Закріплення вивченого матеріалу.

Для кращого засвоєння нового матеріалу, пропоную учням розгадати кросворд.

По горизонталі:
1.      Стан організму, який виникає після тривалого фізичного або психічного напруження. (перевтома)
1.       Пригнічений стан людини.  (депресія)
1.      Синонім до слова одинокий.  (самотній)

По вертикалі:
2.      Узагальнено особистісна характеристика, що відповідає оцінці людиною самої себе.  (самооцінка)
2.       Індивідуальна реакція організму на небезпеку.  (стрес)
3.      Найлютіший ворог, який позбавляє сил, волі, надії на порятунок.(зневіра)
2.      Стан хвилювання, тривоги, неспокою.  (страх)
3.      Свідоме керування емоціями, діями, вчинками.  (воля)

 

     VII.  Домашнє завдання.

1.      Вивчити § 28 «В екстремальній ситуації.»
2.      Знайти у газетах, журналах статті про людей, які опинилися в екстремальних умовах.

  VIII.  Підбиття підсумків.

Немає коментарів:

Дописати коментар