2 квітня 2015 р.



План-конспект уроку з основ здоров’я у 5 класі.

Тема.  Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями і дівчатами. Протидія виявам агресії і насилля в учнівському середовищі.

Мета: розглянути ситуації спілкування між однокласниками, хлопчиками та дівчатками. Сформувати знання про доброзичливі стосунки, товаришування і дружбу між дітьми.
Навчити школярів дотримуватися правил спілкування та етикету.
Виховувати повагу, толерантне ставлення до однокласників, хлопчиків та дівчаток.

Обладнання та матеріали: тематичні малюнки; ситуативні задачі; плакат «Правила дружби»,байка Л.Глібова «Лебідь, Рак та Щука».

Базові поняття: етикет, товаришування, дружба.

Тип уроку: комбінований.
Метод: бесіда.
Хід уроку:
              I.  Організаційний момент.
           II.  Перевірка домашнього завдання.

Проводжу фронтальне та індивідуальне опитування учнів:
1.      Як правильно звертатися до дорослих, незнайомих людей?
2.       У яких  випадках ви використовували «чарівні слова» ?
Ситуація 1. Мама приготувала смачну кашу, але ви не любите її їсти, а хочете щось інше. Що можна сказати мамі, щоб вона не образилася?
Ситуація 2.  Вчителька  розмовляє з кимось із дорослих. Вам потрібно попросити у неї зошит. Попросіть вибачення за турботу, ввічливо попросіть зошит і подякуйте.
Ситуація 3.  Ви запізнилися на урок. Постукайте, привітайтеся,  попросіть вибачення   і дозволу увійти в клас.

        III.  Мотивація навчальної діяльності.
Головним скарбом життя, за словами Авіценни, є здоров’я, і щоб його зберегти, потрібно багато чого знати. Тільки здорова людина може керувати своїми почуттями та емоціями.
Тому на сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь що таке товаришування, дружба і як впливають на здоров’я відносини між однолітками. Поговоримо і про те,як протидіяти проявам насилля у вашому середовищі.

        IV.  Повідомлення теми та мети уроку.
(Тема записується на дошці)
Тема:  Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями і дівчатами. Протидія виявам агресії і насилля в учнівському середовищі.

(Мета уроку повідомляється учням і записана на дошці)

           V.  Вивчення нового матеріалу.

Вч.: Бажаю усім, щоб до кожного з вас
        Завітало натхнення сьогодні у клас
        І збудило бажання здобути знання,
        Щоб потім життям ви не йшли навмання.
        Щоб вам захотілось новеньке пізнати
        Самим научитись та інших навчати.
        Тож я побажаю, щ9об лінь ви прогнали
        Й натхнення, щоб кожного дня зустрічали.

Отже, почнемо наш урок. Сьогодні ми поговоримо про те, які повинні бути стосунки між однолітками, хлопчиками та дівчатками та про їхній вплив на здоров’я.
Всі учні класу-це колектив. Вас багато і всі ви такі різні. Одні дівчатка не схожі на інших дівчаток, одні хлопчики несхожі на інших хлопчиків. Та ще й дівчатка не схожі на хлопчиків. А все це зветься клас! А ще колектив. Тому потрібно створити таку атмосферу, щоб стосунки були теплими доброзичливими, спокійними. Для цього потрібно прикласти певних зусиль, працювати над собою.

Завжди треба пам’ятати основні правила спілкування:

1.      Залишатися ввічливим в будь-яких обставинах.
2.      Поважати думку інших.
3.      Контролювати свої емоції.
4.      Виявляти повагу до однокласників.
5.      Бути зажди тактовним.

На домашнє завдання ви повинні були підготувати різні ситуації поведінки школярів у колективі. Хто бажає розказати?

Уч 1.:  Одного разу класний керівник дав нам завдання виготовити стінгазету для конкурсу. До цього залучилися усі учні. Олег малював, Галинка писала, а всі інші їм допомагали. Спільними зусиллями газета вийшла цікавою і гарною. Наш клас на конкурсі отримав призове місце.
Уч 2.:  Якось Сергій і Володя посперечалися, чий малюнок, який вони намалювали на уроці малювання, кращий. Між ними виникла сварка. Але підійшли до них інші однокласники. Вони сказали, що кожна робота красива по-своєму. Хлопці були задоволені цим і помирилися. Вони вирішили, що наступного разу будуть малювати один спільний малюнок.

Вч.: Отже, ми можемо зробити висновок, що у класі можуть бути різні стосунки. Але в основному переважає товаришування. Тобто такі відносини, які виникають там, де є зацікавленість спільною роботою, взаємодопомога, схожі погляди на життя. Основна мета товаришування-це створення у класі атмосфери доброзичливих відносин, навчити школярів краще розуміти один одного, допомагати однокласникам у вирішенні різних проблем, для досягнення певної мети.
Дуже часто товариські стосунки переростають у дружні.   Що таке дружба?
 Дружба – це коли  ти розумієш людину не з півслова, а з пів погляду. Дружба - це доповнення однієї людини іншою, це повне розуміння один одного і розумом, і душею.
 Передусім дружба є почуттям самоцінним, вона-сама по собі благо. Дружба-індивідуально вибіркова й ґрунтується на взаємній симпатії. Це відрізняє її від близькості, характерної для кровно родинних відносин, і від товариськості, де відносини формуються колективом, необхідністю виконувати спільну справу. «Серцем схожі ми: він-ніби другий я»,- писав О.С.Пушкін.
Нарешті дружба, є Ставленням глибоким. Вона передбачає взаємодопомогу, готовність до самопожертви. Разом із тим, вона передбачає й внутрішню близькість, відвертість, довіру.
Для того, щоб кожен колектив був дружнім, треба, щоб кожен хлопчик і кожна дівчинка цього хотіли, прагнули до цього. Щоб не було, як у байці Л.Глібова «Лебідь, Рак та Щука»(читаю байку). Я думаю, що у вашому класі не буде так, як у байці. Хто хоче бути Лебедем, Щукою, Раком ?
Учні: Ніхто.
Вч.:   А чому ?
Учні :Бо між ними не було миру, злагоди. Тому віз залишився на місці. Не було ладу.
Вч.: А що таке лад ? Мир, злагода і лад починаються із вашого дому, з вашої сім’ї, з мами, тата і вас. Лад-це коли усі знають, що робити, коли, хто має слухатись і кого слухатись, кого шанувати, за що відповідати. Всі питання в сім’ї вирішують дружно, сім’єю, як бути і що чинити. Коли у родині лад та мир, то ім. радісно і добре живеться. І в класному колективі повинен бути лад, мир і дружба між учнями. Бо тільки дружні стосунки, спільні інтереси, єдність поглядів і цілей покращують самопочуття, підносять настрій. Тільки таке спілкування  має позитивний вплив на здоров’я.
Існують правила дружби (демонструє плакат, який висить на дошці). І кожен повинен їх пам’ятати. Давайте запишемо їх у зошит.

Правила дружби:
1.      Дружба-це правда і чесність кожного.
2.      Поважай тих, з ким дружиш.
3.      Що вимагаю від друга, насамперед вимагаю від себе.
4.      Будь терплячим, не засмучуйся через невдачу.
5.      Якщо вмієш добре грати, то навчи іншого.
6.      Успіху можна досягти тільки разом.
7.      Ходи до школи. І хай вона буде тобі на радість.

Вч.: А тепер пригадайте прислів’я про дружбу.
Уч.1: Дружній череді і вовк не страшний.
Уч.2: Які люди, таке й життя буде.
Уч.3: В товаристві лад-усяк тому рад.
Уч.4: Мир будує, війна руйнує.

Спілкування з протилежною статтю.
       У вашому віці хлопчики здебільшого спілкуються з хлопчиками, а дівчатка – з дівчатками. Вважають, що з дітьми протилежної статі їм буде нецікаво.
     Велике видавництво у США  випустило книгу дев'ятирічного американця Алека Грівена з Колорадо під назвою «Як  спілкуватися з дівчатам» .   Алек, який навчається у четвертому класі, пише у своїх інструкціях про те, як правильно спілкуватися з дівчатами. Автор зазначає, що хлопчики, які бажають завести серйозні стосунки, повинні бути привітним, уважними та вміти робити компліменти. Він також підкреслює, що під час розмови з дівчатами не можна хвалитися і виглядати похмуро.  Автор 46-сторінкової книги радить  хлопчикам причісуватися і  охайно одягатися.  Своє рішення написати ці поради він обґрунтував тим, що часто бачить, як багато його однолітків не можуть знайти спільну мову з представницями протилежної статі.
-А ви як думаєте, чи можуть хлопчики і дівчатка знайти спільні інтереси, щоб разом цікаво проводити час? Які ви знаєте ігри, однаково популярні серед хлопців і дівчат? Яких правил треба дотримуватися при спілкуванні з дівчатками?

Як протистояти насиллю і агресії?
    На жаль, учні не завжди вміють мирно розв’язувати свої проблеми. Тому в школі трапляються факти жорстокості й агресії.
       Що ж робити? Чи є описані ситуації типовими для нашої школи? Як можна вирішити подібні проблеми? (Обговорити з учнями).
       Слово «агресія» походить від латинського «agressio», що означає «напад». Агресія - це форма поведінки, спрямована на образу чи заподіяння шкоди іншій людині.  Як же протистояти агресії?
        
        Найбільш поширеними проявами агресії в учнівському середовищі є бійки, штовхання, обзивання, кривляння, псування речей. У подібних конфліктах беруть участь кілька осіб: агресор, спільники, жертва, байдужі спостерігачі, захисник. Як ви думаєте, чому агресор так поводиться?  Що йому треба робити замість того, щоб знущатися з інших?   Чи правильно ведуть себе байдужі спостерігачі?
        Прочитайте поради щодо протистояння агресії і насиллю з підручника.

        VI.  Закріплення вивченого матеріалу.

Вч.: А тепер давайте зіграємо у гру «Звернись до друга гарним словом» і тим самим закріпимо знання отримані на уроці.
Гра.  Клас ділиться на 2 команди. По черзі кожен із учасників, звертається до свого друга ввічливим, добрим словом. Перемагає та команда, яка назве найбільшу кількість слів.
Отже, на сьогоднішньому уроці ви дізналися, що таке товаришування, дружба, як впливають стосунки на здоров’я школярів. Із вищесказаного можна зробити такі висновки:

  •  дружба-це найцінніше у людини. Вона є там, де є цілковита відвертість, довіра. Дружба-не послуга, за неї не дякують.

  • гарний настрій, доброзичливе спілкування зміцнюють здоров’я.
  • якщо колектив не дружній, у ньому переважають негативні емоції, байдужість, то це все руйнує здоров’я.

А тепер послухайте такий вірш.
Що це значить-не дружити

Що це значить-не дружити,
Жити так-одинаком ?
Не дружити-це ходити
Не дверима, а вікном.

Це без друга, без подружки
На перерві у кутку
Розправлятись самотужки
З апельсином нашвидку.

Це дивитись, наче в книжку,
Набік з видом кам’яним,
А насправді тишком-нишком
Роздавати штурхани.

В школі вчитись й не дружити -
Це, повірте, все одно,
Що, заплющившись, сидіти
І дивитись у вікно.

     VII.  Домашнє завдання.

1.Письмово в зошиті змоделювати ситуацію спілкування друзів або однокласників.

  VIII.  Підбиття підсумків уроків.

Збіг наш урок, як коротка мить
Дуже швидко час біжить.
Ще попереду у нас багато кроків,
І цікавих, і важких уроків.

Немає коментарів:

Дописати коментар