Використання ІКТ на уроках трудового навчання.
Трудове
навчання – загальноосвітній предмет,який знайомить учнів із виробництвом, як
складовою навколишнього середовища і на цій основі впливає на їхній світогляд.
Головна мета трудового навчання – формування
технологічно грамотної особистості, підготовленої до життя і активної трудової
діяльності в умовах сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства.
Тема над якою я працюю - «Використання комп’ютерних
технологій на уроках трудового навчання». Я обрала саме її, тому що швидкий розвиток технічних
і програмних можливостей персональних комп’ютерів, розповсюдження
інформаційно-комунікаційних технологій створюють реальні можливості для їх
використання в системі освіти з метою розвитку творчого потенціалу та
підвищення пізнавальної активності учнів,збільшення їх інтересу до навчання.
Вирішити ці питання можливо застосовуючи сучасні навчальні комп’ютерні технології, які дають змогу ефективно оцінити й контролювати процес засвоєння знань і набуття навичок.
У
своїй роботі я опираюсь на дослідження і публікації зарубіжних та українських науковців,
зокрема,
Р. Гуревича, М.
Кадемії про застосування комп'ютерних технологій в освіті: «Стрімкий розвиток
інформаційно-телекомунікаційних технологій (ІТКТ) зумовив їхнє проникнення в
усі ланки освітньої діяльності, де вони з успіхом використовуються для підвищення
ефективності навчального процесу».
Перед
собою ставлю мету:
Ø
формувати знання про основи виробництва, економічних знань,
відповідно практичних умінь і навичок; вміння знаходити, сприймати інформацію,
застосовувати компютерні технології;
Ø розвивати технічне мислення,вміння
працювати з необхідними в повсякденному житті інформаційними системами, базами
даних, конструювати обєкти за допомогою компютера;
Ø виховувати у школярів
елементи інформаційної культури особистості
і вільно орієнтуватися в інформаційному суспільстві, адаптуватися до нього.
Основна
форма організації навчального процесу є урок. На своїх уроках використовую
різні форми і методи.
Використання КТ під час проведення уроків із трудового
навчання забезпечує
можливість для більш предметного ознайомлення школярів
із технікою та її використанням у сучасному виробництві. Це сприяє розширенню в
учнів кругозору, розвитку обізнаності в
різних сферах людського життя, розумінню проблем сучасного виробництва. Доступ
до ресурсів мережі Інтернет, широке використання офісних програм, графічних
редакторів у процесі підготовки до уроків із трудового навчання створює умови формування
в учнів уміння висловлювати власні думки в письмовій формі, здійснювати пошук і
обробку інформації, презентуючи її у вигляді креслень, проектів.
На відміну від інших навчальних
предметів трудове навчання характеризується такими особливостями:
♦
трудова діяльність учнів пов’язана не лише
із засвоєнням знань, а й набуттям практичних вмінь і навичок, створення
матеріальних цінностей;
♦
серед джерел знань важливе місце займають
знаряддя і предмети праці і технологічні процеси;
♦
виховна дія спрямована на формування і
розвиток загальнолюдських якостей;
♦
заняття з учнями проводяться у навчальній
майстерні.
Тому щоб зацікавити учнів до вивчення цього предмету,
потрібно використовувати різні методи проведення заняття.
Під методами трудового навчання розуміють способи
спільної роботи вчителя і учнів, у процесі якої досягається засвоєння учнями
знань,формуються трудові уміння і навички, розвиваються пізнавальні здібності,
самостійність .
На своїх уроках використовую творчі завдання, робота в малих групах, той або
інший вид ігрової діяльності: робота в парах; рольові ігри; дискусія.
Одним із основних завдань системи загальної освіти – підвищення якості
навчання. Відповідно воно може бути забезпечене при застосуванні в учбовому
процесі трьох груп психолого–педагогічних технологій:
·
дослідження;
·
проектування;
·
взаємодія.
Прикладом таких ефективних технологій є
використання комп’ютерних технологій
(КТ), що забезпечують операції збору
накопичення, зберігання, обробку інформації. Активна взаємодія школярів із КТ
розвиває у них навики учбово–дослідницької діяльності дозволяє добитися кращих
результатів у вивченні предмету.
Тому я на своїх уроках застосовую комп’ютерні
технології:
Ø різнорівневі комп’ютерні вправи. Цей вид
діяльності спрямований на практичне застосування та засвоєння відповідних умінь
та навичок на основі попередньо вивченого матеріалу. Практично це означає, що
під час вивчення, наприклад, розділу «Основи технології токарної обробки
металу» у 8 класі, а саме будови токарно–гвинторізного верстата, учні спочатку
вивчають внутрішню будову за допомогою комп’ютера, а потім можуть відповісти на
питання про типи з’єднань, знайти несправності і запропонувати методи їх
ліквідації.
Ø використання мультимедійних технологій. Тобто
створення презентацій, можливість переглядати відеоролики по темах із прийомами
роботи.
На
уроках трудового навчання під час виконання практичних робіт школярі виконують
технологічні операції, застосовуючи при цьому свої знання та уміння.
Розробляють творчі проекти, результатом яких є вироби, які знаходяться на
постійно діючих виставках.
Поряд із традиційними уроками проводжу
нестандартні: урок-екскурсія, урок-конкурс,бесіда. Наприклад, вивчаючи розділ у
5 класі «Конструювання та виготовлення виробів з фанери», я розповідаю про
процес створення виробів, етапи проектування, про особливості художнього
оздоблення, українські народні традиції в оздобленні виробів із фанери і
деревини. Учні, в свою чергу, вступають в обговорення технічного опису об’єкта,
використовують метод фантазування.
Я приділяю увагу максимальному викладенню навчального матеріалу,
використовуючи при цьому роздатковий матеріал, технологічні та поопераційні
картки. Учні вивчають загальні відомості про художньо – конструкторську
діяльність, вчаться розмічати фанеру за шаблоном та копіюванням, прийомам
випилювання лобзиком. Для того, щоб закріпити та узагальнити знання, отримані
на уроках, пропоную учням розгадати кросворд, хто більше прочитає слів у слові(
пропоную технічний термін або назву предмета. З літер цього слова потрібно
скласти інші терміни не додаючи нових літер),розгадати ребуси.
На уроках я приділяю увагу груповому та
індивідуальному опитуванню, використовуючи картки з технологічними завданнями .
Обов’язковим
компонентом навчального процесу є контроль знань, умінь і навичок, тобто
перевірка його результативності. Використання комп’ютера значно спрощує процес
перевірки знань, адже за допомогою тестових програм учні відповідають на
запитання, а після закінчення тестування комп’ютер автоматично виставляє
вмотивовану оцінку. Це полегшує роботу вчителя, робить процес перевірки знань
більш цікавим і позбавляє учнів страху перед тестуванням, що в свою чергу готує
їх до незалежного тестування перед вступом до вищих навчальних закладів.
Сучасні
комп’ютерні середовища дозволяють не лише
перевіряти набуті учнями знання й навички, але й здійснювати моніторинг
і діагностику цих знань
Реалізовуючи
творчі задуми, значну увагу приділяю позакласній роботі. Виготовлені вироби
представляю на різних конкурсах, олімпіадах з трудового навчання.
Приймаю участь у
різноманітних семінарах, засіданнях творчої групи. У 2011році проведений
семінар-практикум «Використання інформаційно-комунікаційних технологій, як
засобів підвищення ефективності навчального процесу».
Профорієнтаційна
робота на уроках технічної праці , володіння практичними навиками роботи та
електрифікованими інструментами, творчий підхід до реалізації проектів,
сприяють розвитку просторового мислення школярів, уяви і допомагають у
формуванні правильного вибору майбутньої професії. Багато
вихованців стали студентами педагогічних вузів, профтехучилищ.
На сьогодні, на жаль, розроблено незначну
кількість педагогічних програмних
засобів (ППЗ) для безпосереднього використання на
уроках трудового навчання які враховували б індивідуальні особливості учнів, та
й у часі обмежені, тому що потрібно більше відводити часу на виконання
практичної роботи. Проте значна кількість програмних засобів забезпечують школярів
можливістю самостійно формулювати й розв’язувати за допомогою комп’ютерів
досить широке коло завдань різних рівнів складності.
Роблячи висновки із вищевикладеного, можна сказати, що
традиційні уроки - це добре. Але, щоб більше зацікавити школярів до вивчення
трудового навчання, розвивати у них знання, навички, потрібно із дітьми
працювати по - новому.
Таким чином, використання
інноваційних інтерактивних технології і комп’ютерних
технологій на уроках трудового навчання допомагають учителю реалізувати
поставлені перед ним задачі:
- адаптувати учня до умов сучасного життя;
- формувати здатність самостійно оволодівати знаннями, творчо мислити;
- застосовувати здобуту інформацію у власному житті;
- формувати ключові компетентності
Немає коментарів:
Дописати коментар