2 березня 2017 р.



Урок       Дата проведення______________
Конспект уроку з основ здоров’я у  8 класі

 Тема. Організація дорожнього руху. Модель безпечного дорожнього середовища («трикутник безпеки»). Правила дорожнього руху. Регулювання дорожнього руху. Пріоритети в дорожньому русі.
Мета.  поглиблювати знання учнів про безпеку на дорогах, систематизувати знання про організацію дорожнього руху, пріоритети в русі; ознайомити з моделлю безпечного дорожнього середовища («трикутником безпеки»);
      розвивати здоров’язбережувальні компетенції;
      виховувати свідому потребу в дотриманні принципів безпечної життєдіяльності.

Обладнання. ілюстративний матеріал, зошит для вправ.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.

Хід уроку
                          I.            Організаційний момент.
                       II.             Актуалізація опорних знань учнів.
«ТОП-10» БЕЗПЕКИ ТРАНСПОРТУ

                    III.            Мотивація навчальної діяльності учнів.
  Доро́жньо-тра́нспортна пригода (ДТП) — подія, що сталася під час руху транспортного засобу, внаслідок якої загинули або поранені люди чи завдані матеріальні збитки.
  Згідно зі статистикою в ДТП гине більше людей, ніж на війнах. Кількість жертв ДТП щорічно перевищує 1 200 000 людей.

                    IV.            Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці говоритимемо про безпеку на дорогах, регулювання дорожнього руху та пріоритети в ньому.

                       V.            Вивчення нового матеріалу.
Водії, пішоходи, пасажири беруть участь у дорожньому русі, вони — учасники дорожнього руху. Усі транспортні засоби різняться габаритами, маневреністю, швидкістю, тому під час руху іноді заважають одне одному. Коли учасники дорожнього руху порушують Правила дорожнього руху, виникають небезпечні ситуації. Щоб транспорт і пішоходи безпечно і безперешкодно рухалися дорогами, слід організувати дорожній рух.
Основним засобом організації дорожнього руху є Правила дорожнього руху (ПДР). В Україні ПДР розроблено з урахуванням міжнародних документів.
У Правилах дорожнього руху зазначено права та обов’язки водіїв і пасажирів усіх транспортних засобів, можливі дії учасників дорожнього руху в різних ситуаціях, що трапляються на дорогах.
ПДР містять також правила:
·         регулювання руху регулювальником, за допомогою дорожніх знаків, дорожньої розмітки та сигналів світлофора; 
·         безпечної поведінки пішоходів;
·         зупинки, стоянки, виконання маневрів транспортними засобами;
·          проїзду і переходу перехресть, переходів, автомагістралей тощо; 
·         користування світловими сигналами тощо.
Особи, які порушили Правила дорожнього руху, несуть адміністративну чи кримінальну відповідальність.
Регулювання дорожнього руху
Дорожній рух регулюється за допомогою
·         дорожніх знаків,
·          дорожньої розмітки,
·          дорожнього обладнання,
·          сигналів світлофорів,
·         а також регулювальниками.
 Якщо кілька засобів використовуються одночасно, пріоритетність така:
·         сигнали регулювальника,
·         тимчасові дорожні знаки,
·         сигнали світлофора,
·          постійні дорожні знаки,
·         дорожня розмітка.

Для учасників дорожнього руху важливо, щоб дорога була безпечна. Однак іноді на дорозі виникає аварійна ситуація. Виокремлюють три групи чинників, від яких залежить дорожня аварійність. Це так званий «трикутник безпеки».
Щоб знизити чинники ризику групи «Людина», пішоходи і пасажири повинні:
-          додержуватися Правил дорожнього руху, не заважати іншим учасникам дорожнього руху;
-          бути уважними й обережними під час переходу проїзної частини дороги, особливо в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості.
-           За можливості розмістити на одязі чи рюкзаках світловідбивальні елементи: значки, наклейки, підвіски, брелоки, браслети; переходити дорогу тільки переходами.
-          Якщо переходів немає, слід переходити проїзну частину дороги під прямим кутом до краю проїзної частини тільки в тих місцях, де дорога добре проглядається в обидва боки.
-          При цьому переконатися, що небезпека не загрожує; додержуватися правил безпечної поведінки в салоні транспортного засобу, користуватися засобами безпеки в салоні автомобіля.
Щоб знизити чинники ризику групи «Транспортний засіб», водії повинні:
-          додержуватися Правил дорожнього руху, не створювати своїми діями загрози безпеці дорожнього руху;
-          перед виїздом перевірити і забезпечити технічно справний стан і комплектність транспортного засобу, правильність розміщення і кріплення вантажу;
-          бути уважними, не відволікатися від керування транспортним засобом, стежити за обстановкою на дорозі, відповідно реагувати на її зміну; 
-          користуватися підголівниками, ременями безпеки і не перевозити пасажирів, не пристебнутих ременями безпеки.
Щоб знизити чинники ризику групи «Дорога», слід забезпечити:
-          безпечний стан дорожнього покриття, особливо в місцях, де автомобілі часто набирають швидкість з місця чи гальмують;
-          справність сигналів світлофорів, наявність дорожніх знаків, дорожньої розмітки;
-          якісні та своєчасні послуги служб придорожнього сервісу.
Від того, чи розуміють учасники дорожнього руху взаємозалежність «Людина — Транспортний засіб — Дорога», чи вміють поводитися на дорозі, залежить здоров’я і життя людей.
Під час забезпечення безпеки руху на дорогах правоохоронні органи керуються Законом України «Про дорожній рух» від 30 червня 1993 р. і Правилами дорожнього руху.
Пріоритети в дорожньому русі
Коли рух дозволено одночасно, наприклад, кільком автомобілям, пішоходу й автомобілю чи автомобілю і трамваю і якщо їхні шляхи перетинаються, хто кому має поступатися дорогою? У таких випадках слід керуватися правилами пріоритету. Пріоритетом у дорожньому русі називають право на першочерговий рух одного з учасників дорожнього руху перед іншими.
1.      За правилами пріоритету автомобілі «швидкої допомоги», пожежної служби, інші автомобілі спеціального призначення зі звуковим сигналом, червоним чи синім проблисковим маячком мають право проїхати в першу чергу й безперешкодно. Увімкнений проблисковий маячок жовтогарячого кольору не дає транспорту переваг під час руху, але служить для того, щоб привернути увагу.
2.      Так само трамвай (чи інший рейковий транспорт) має пріоритетне право на рух перед автомобілями і пішоходами.
3.      Варто знати, що пішоходи мають пріоритетне право на рух перед автомобілями на регульованих (за наявності відповідного сигналу світлофора чи регулювальника) і нерегульованих перехрестях, де позначено перехід. Однак, перш ніж переходити дорогу, пішохід має переконатися, що всі автомобілі зупинилися і пропускають його.
4.      Велосипедист повинен звільнити дорогу транспортним засобам, якщо велосипедна доріжка перетинає дорогу за перехрестям.
5.      На перехресті головної та другорядної доріг перевагу має той транспортний засіб, що рухається головною. Тому він перетинає перехрестя перший. Пріоритет визначається відповідним дорожнім знаком.
6.      На перехресті рівнозначних доріг пріоритет має транспортний засіб, що перебуває праворуч.
Вправа. Визначення пріоритетів у дорожньому русі
Мета: навчитися визначати пріоритети в дорожньому русі.

                    VI.            Закріплення вивченого матеріалу.

                  VII.            Підсумок.
1. Проаналізуйте таку ситуацію: водій повертає праворуч на регульованому перехресті. Чи повинен він дати дорогу пішоходам, які переходять проїзну частину, на яку він повертає?
Дайте відповідь. Поясніть її.

2. Проаналізуйте таку ситуацію: водій повертає ліворуч на нере-гульованому перехресті. Чи повинен він дати дорогу велосипедистам, які переходять проїзну частину, на яку він повертає?
Дайте відповідь. Поясніть її.

               VIII.            Домашнє завдання.
Вивчити $    ; Підготувати повідомлення на тему: «Правила для мотоциклістів та пасажирів мотоцикла»
ДОДАТОК ДО УРОКУ «ТОП-10» БЕЗПЕКИ ТРАНСПОРТУ

10.Мопед і мотоцикл.
Мопеди і мотоцикли посідають 10-ту позицію в рейтингу найбезпечніших
видів транспорту. Багато років поспіль цей вид транспорту вважають найнебезпечнішим. 20 % смертей у ДТП припадають саме на нього. Смертність водіїв і пасажирів автомобілів у 28 разів менша, ніж смертність водіїв і пасажирів мотоциклів.
9.Велосипед.
«Молодший брат» мопеда постійно потрапляє в ДТП, особливо під час зіткнення
з іншими видами транспорту. Число аварій за участю велосипедистів щороку зростає, частіше гинуть у них підлітки.
8.Метро.
Цей вид транспорту в разі аварій губить життя багатьох людей одразу.
7.Паром.
Пароми не такі безпечні, як вважають поціновувачі водного транспорту. Слід зазначити, що не кожна жертва є результатом аварії. Відомі випадки, коли за борт падають самі пасажири.
6.Космічний корабель.
18 ракет, відправлених у космос, починаючи з першого польоту 1961 року, не змогли повернутися назад. Усього їх було 530. Слід зауважити, що люди гинули не в самому
космосі. Трагедії траплялися при злетах або в моменти приземлення.
5.Мікроавтобус.
У середині рейтингу перебувають мікроавтобуси. Нерідко люди гинуть під час аварій на такому виді транспорту через низький рівень кваліфікації водіїв.
4.Автомобіль.
Раніше машини вважали дуже небезпечним видом транспорту. Та за останні роки
конструкція автомобілів істотно змінилася, що знизило кількість аварій. Однак це не означає, що можна сміливо забути про заходи безпеки, ставати прихильниками швидкої їзди.
3.Автобус.
У Європі цей вид громадського транспорту входить до числа найбезпечніших.
2.Літак.
На другому місці — авіатранспорт. Однак не слід забувати те, що в разі авіакатастрофи майже нікому із числа пасажирів та екіпажу не вдається врятуватися. Але парадоксальним є той факт, що люди більше бояться літати на авіатранспорті, ніж їздити на мотоциклах.
1.Потяг.
Залізничний транспорт у світі вважають найбезпечнішим, тому він посідає найвищу
сходинку рейтингу.




Тестове
завдання для перевірки рівня засвоєння матеріалу.
      1.До якої групи належить знак, який встановлюють безпосередньо біля   пішохідного переходу:
а) заборонної групи;
б) інформаційно-вказівної;
в) попереджувальної.
Відповідь б
2. Знак „Рух на велосипедах заборонено” має загальні ознаки:
а) круглу форму, блакитний фон, білі символи;
б) форму трикутника, білий фон, чорні символи;
в) круглу форму, білий фон, червоний обід, чорні символи
Відповідь в
3. Рука регулювальника  піднята вгору:
                            а)рух усіх учасників заборонено;
                            б)заборонено рух трамваїв та тролейбусів;
                            в) заборонено рух лише для пішоходів.
Відповідь а
4.Знаки пріоритету:
                                      а) не мають загальних ознак;
                                      б) мають форму прямокутника;
                                      в) мають форму трикутника.
Відповідь а
5.Світлофор для пішоходів має назву:
а) односекційний з червоним або жовтим сигналами;
б) двосекційним з червоним та зеленим сигналами;
в) трьохсекційний з додатковою секцією.
Відповідь б
6. Якщо світлофор обладнаний двома додатковими секціями, то водії, що повертають ліворуч і праворуч керуються:
а) сигналами додаткових секцій;
б) сигналами основного світлофору;
в) сигналами додаткових секцій керуються пішоходи.
Відповідь а
7. Якщо на перехресті стоїть регулювальник дорожнього руху й працює світлофор, чиї сигнали будуть для водіїв і пішоходів пріоритетними:
                                      а) сигнали світлофора;
                                      б) сигнали регулювальника;
в)пішоходи керуються сигналами світлофора, а водії –   жестами регулювальника.
Відповідь б
8.Доріжка з покриттям, призначена для руху пішоходів, виконана в межах дороги чи поза нею має назву:
                                           а)пішохідний перехід;
                                           б)тротуар;
                                           в)пішохідна доріжка.
Відповідь в
9. Пішоходи повинні переходити проїзну частину у разі відсутності пішохідних переходів:
                          а) на перехрестях по лініях тротуарів або узбіч;
                          б) там де зручно;
                          в) там де вужча ділянка дороги.
Відповідь а
10. Дорожня розмітка «зебра» червоно-білого кольору означає:
а)регульований пішохідний перехід;
б) сигнал для водіїв, що вони наближаються до пішохідного переходу для сліпих пішоходів;
в)нерегульований пішохідний перехід з підвищеною вірогідністю виникнення дорожньо-транспортних пригод.
Відповідь в
11.  Якщо пішохід не встиг закінчити перехід проїзної частини до зміни сигналів світлофора, він повинен:
а) перебувати на острівці безпеки чи лінії, що розділяє транспортні потоки;
б) швидко закінчити перехід дороги;
в) повільно й спокійно закінчити перехід дороги.
Відповідь а
 12. Пріоритет у дорожньому русі означає:
              а)право на проїзд за посвідченням посадової особи;
              б)право на першочерговий рух щодо інших учасників руху;
              в)право на безкоштовний проїзд у міському транспорті за відповідним  посвідченням.
Відповідь б
Оголошення вчителем вірних відповідей. Проведення самоперевірки й самооцінки.
    


Немає коментарів:

Дописати коментар