Інструкційно-методичні рекомендації щодо
вивчення
трудового навчання, креслення та предмету «Технології»
у 2014/2015 навчальному році
Викладання трудового навчання в загальноосвітніх
закладах областіздійснюватиметься відповідно до таких нормативних документів:
‒ Закон України «Про загальну середню
освіту»;
‒ Концепція профільного навчання в
старшій школі;
‒ Державний стандарт базової і повної
середньої освіти (освітня галузь«Технологія»);
‒ Програми для загальноосвітніх
навчальних закладів. Трудове навчання. 5–9 класи (нова редакція) за
загальноюредакцією В. М. Мадзігона;
‒ Програми для загальноосвітніх
навчальних закладів. Трудове навчання. 5-9 класи (новий Державний стандарт
освіти) за редакцією В.К.Сидоренка;
Навчальна програма. Технології. 10–11 класи. Для
загальноосвітніхнавчальних закладів (авт.:А. І. Терещук та інші).
Програми з варіативними модулями розміщені на офіційному сайті Міністерства
www.mon.gov.ua
та на сайті для вчителів трудового навчання trudove.org.ua.
Типовими навчальними планами для
загальноосвітніх навчальнихзакладів на вивчення трудового навчання у 2014/2015
навчальному році передбачено:
‒
у 5-8 класах
– 2 год. на тиждень;
‒
у 9 класах –
1 год. на тиждень;
‒
у 10-11
класах (незалежно від профілю) – 1 год. на тиждень;
‒
у 10-11
класах технологічного профілю – 6 год. на тиждень.
Окрім того, кількість годин на вивчення навчального
предмета може збільшуватись за рахунок часу варіативної складової навчальних
планів передбаченої на навчальні предмети, факультативи, індивідуальні заняття
та консультації.
Навчання хлопців і дівчат на уроках трудового навчання
має відбуватися окремо. Поділ класів на групи здійснюється відповідно до
нормативів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від
20.02.02. р. №128, і відбувається за наявності в класі більше 27 учнів для
міських шкіл та більше 25 для сільських.
Якщо кількість учнів у класі не дає змоги здійснити
поділ на групи на гендерній основі, можна скористатись іншими варіантами
формування груп:
• з
паралельних класів;
• формування
змішаної групи хлопців і дівчат;
• поділ на
групи за рахунок варіативної частини навчального плану.
Викладання трудового навчання у 5‒6-х класах
Реалізація змісту трудового навчання у 5‒6-х класах
забезпечується навчальною програмою «Трудове навчання. 5-9 класи» (новий
Державний стандарт освіти) за редакцією В.К.Сидоренка, яка має гриф
«Затверджено міністерством освіти і науки, молодь та спорт України» (від
06.06.2012 р.№ 664).
Нова навчальна програма з трудового навчання
спрямована надосягнення головної мети трудового навчання в середній школі, а
саме:формування технологічно освіченої особистості, підготовленої
досамостійного життя і активної перетворювальної діяльності в умовахсучасного
високотехнологічного, інформаційного суспільства.
Зміст предмета має чітко виражену прикладну
спрямованість іреалізується переважно шляхом застосування практичних методів і
форморганізації занять.
Кожен урок повинен містити практичну
роботу.Змістпрактичних
робіт визначається вчителем самостійно залежно від теми уроку та виду робіт,
щовиконуватимуться під час уроку. Засвоєння теоретичного матеріалу
доцільнопроводити під час практичних робіт, не витрачаючи на це
окремогонавчального часу. Однак не виключається можливість проведення
уроківзасвоєння нових знань, під час яких учитель може розкрити
навчальнийматеріал усього модуля або його окремої частини. Такі уроки в
навчальномупроцесі можуть бути поодинокими.
Завдяки своїй спрямованості на реалізацію принципу
варіативностіпрограма дозволяє планувати навчальний матеріал відповідно
доматеріально-технічного та кадрового забезпечення навчального
процесу,віково-статевих особливостей учнів та їхніх інтересів. Вона
міститьобов’язкову для вивчення складову та варіативну складову.
Обов’язкова для вивчення складова обирається школою
іззапропонованих блоків залежно від умов поділу на групи хлопців і
дівчат,кадрового забезпечення та інтересів учнів. Для 5-6 класів пропонується
на вибірдва блоки:
5 клас
Блок 1. Технологія виготовлення
виробів із фанери та ДВП.
Блок 2. Технологія виготовлення
виробів з аплікацією.
6 клас:
Блок 1.Технологія виготовлення
виробів із тонколистового металу та дроту.
Блок 2. Технологія виготовлення
вишитих виробів.
Кожен блок складається з чотирьох розділів:
‒ Основи
матеріалознавства.
‒ Технологія
виготовлення виробів.
‒ Основи
техніки, технологій і проектування.
‒ Технологія
побутової діяльності.
Під час вивчення розділу «Основи матеріалознавства»
учніознайомляться з тими матеріалами та їх властивостями, які
будутьвикористовувати в роботі під час освоєння обраного блоку.
Розділ «Технологія виготовлення виробів» є основним у
кожномублоці. Під час його вивчення учні ознайомлюються з
послідовністювиготовлення виробу, операціями, інструментами, пристосуваннями,
які прицьому застосовуються, виготовляють виріб.
Розділ «Основи техніки, технологій і проектування»
ознайомлюєучнів із технікою, механізмами, машинами, сучасними технологіями
тапроцесами. У цьому розділі також передбачено вивчення основ
проектноїдіяльності, яка буде впроваджуватися при вивченні варіативних
модулів.Тему «Основи проектної діяльності» доцільно вивчати за двома
варіантами:
1) останньою темоюобов’язкової для вивчення складової,
після якої відразу планується вивчення варіативних модулів;
2) під час освоєння варіативних модулів.
Для набуття учнями корисних навичок програмою
передбачено розділ«Технологія побутової діяльності». Особливість цього розділу
полягає втому, що його можна вивчати в будь-який час (на початку вивчення
курсу,після вивчення базового блоку, у кінці вивчення курсу), не порушуючи
прицьому календарний план. Але слід зазначити, що розділи «Основи
матеріалознавства», «Технологія виготовлення виробів» та «Основи
техніки,технологій і проектування» викладаються в послідовності, зазначеній
упрограмі.
Порядок вивчення розділів і тем обов’язкової для
вивчення складовоївизначено навчальною програмою.
5 клас
|
|
Обов’язкова для вивчення складова. Обирається
один блок (26 год.)
|
|
1. Технологія виготовлення
виробів із фанери та ДВП (26 год.)
|
2. Технологія виготовлення виробів
з аплікацією (26 год.)
|
Варіативна
складова. Два модулі
(40 год.)
|
|
Варіативний
модуль 1 (20 год.)
|
|
Варіативний
модуль 2 (20 год.)
|
|
Резерв
часу (4 год.)
|
Блок 1. Технологія виготовлення виробів із фанери та
ДВП
№
з/п
|
Розділ і тема
|
Кількість
годин
|
Обов’язкова для вивчення складова
|
||
1
|
Вступ
|
(1)
|
2
|
Розділ 1.
Основи матеріалознавства
|
(3)
|
Тема 1.1. Види конструкційних
матеріалів. Фанера, ДВП
|
1
|
|
Тема 1.2. Властивості фанери та ДВП
|
2
|
|
3
|
Розділ 2. Технологія виготовлення виробівіз фанери
та ДВП
|
(14)
|
Тема 2.1. Процес розмічання заготовок
|
1
|
|
Тема 2.2. Процес пиляння фанери та ДВП
|
7
|
|
Тема 2.3. Прийоми свердління фанери та ДВП
|
1
|
|
Тема 2.4. Процес підготовки деталей виробу до
оздоблення
|
2
|
|
Тема 2.5. Способи з’єднання деталей із фанери та ДВП
|
1
|
|
Тема 2.6. Оздоблення виробів із фанери та ДВП.
Ознайомлення з професіями деревообробної промисловості.
|
2
|
|
4
|
Розділ 3. Основи техніки, технологій і проектування
|
(4)
|
Тема 3.1. Знаряддя праці, які використовують у
побуті
|
1
|
|
Тема 3.2. Поняття про деталь. Способи отримання
деталей
|
1
|
|
Тема 3.3. Основи проектної діяльності
|
2
|
|
5
|
Розділ 4. Технологія побутової діяльності
|
(4)
|
Тема 4.1. Безпечне користування побутовими
електроприладами
|
1
|
|
Тема 4.2. Культура споживання їжі. Етикет за столом
|
2
|
|
Тема 4.3. Елементи грамоти споживача
|
1
|
|
Варіативна складова
|
40
|
|
6
|
Варіативний модуль
|
20
|
7
|
Варіативний модуль
|
20
|
8
|
Резерв часу
|
4
|
Разом:
|
70
|
Блок 2. Технологія виготовлення виробів з аплікацією
№
з/п
|
Розділ і тема
|
Кількість
годин
|
Обов’язкова для вивчення складова
|
||
1
|
Вступ
|
(1)
|
2
|
Розділ 1.
Основи матеріалознавства
|
(3)
|
Тема 1.1.
Види конструкційних матеріалів. Матеріали для виготовлення аплікацій
|
1
|
|
Тема 1.2. Короткі відомості про текстильні волокна
|
2
|
|
3
|
Розділ 2. Оздоблення виробів аплікацією
|
(14)
|
Тема 2.1. Аплікація як вид художнього оздоблення
виробів
|
2
|
|
Тема 2.2. Процес виготовлення виробу з аплікацією
|
8
|
|
Тема 2.3. Оздоблення виробу з аплікацією
|
4
|
|
4
|
Розділ 3. Основи техніки, технологій і проектування
|
(4)
|
Тема 3.1. Знаряддя праці, які використовують у
побуті
|
1
|
|
Тема 3.2. Поняття про деталь. Способи отримання
деталей
|
1
|
|
Тема 3.3. Основи проектної діяльності
|
2
|
|
5
|
Розділ 4. Технологія побутової діяльності
|
(4)
|
Тема 4.1. Безпечне користування побутовими
електроприладами
|
1
|
|
Тема 4.2. Культура споживання їжі. Етикет за столом
|
2
|
|
Тема 4.3. Елементи грамоти споживача
|
1
|
|
Варіативна складова
|
40
|
|
6
|
Варіативний модуль
|
20
|
7
|
Варіативний модуль
|
20
|
8
|
Резерв часу
|
4
|
Разом:
|
70
|
6 клас
|
|
Обов’язкова для вивчення складова.
Обирається один блок (26 год)
|
|
1.
Технологія виготовлення виробів із тонколистового металу тадроту (26 год)
|
2.
Технологія виготовлення
|
Варіативна
складова. Два модулі
(40 год)
|
|
Варіативний
модуль 1 (20 год)
|
|
Варіативний
модуль 2 (20 год)
|
|
Резерв
часу (4 год)
|
Блок 1. Технологія виготовлення виробів із
тонколистового металу та дроту
№
з/п
|
Розділ і тема
|
Кількість
годин
|
Обов’язкова для вивчення складова
|
26
|
|
1
|
Розділ 1.
Основи матеріалознавства
|
(2)
|
Тема 1.1.
Види конструкційних матеріалів. Тонколистовий метал та дріт
|
2
|
|
2
|
Розділ 2. Технологія виготовлення виробів із
тонколистового металу та дроту
|
(16)
|
Тема 2.1. Процес розмічання заготовок на листовому
металі
|
4
|
|
Тема 2.2. Процес різання та обпилювання деталей із
тонколистового металу
|
2
|
|
Тема 2.3. Способи зʼєднання деталей із
тонколистового металу
|
2
|
|
Тема 2.4. Процес вирівнювання, розмічання, різання
та виготовлення виробів із дроту
|
4
|
|
Тема 2.5. Оздоблення виробів із тонколистового
металу та дроту
|
4
|
|
3
|
Розділ 3. Основи техніки, технологій і проектування
|
(4)
|
Тема 3.1. Механізми і машини, Свердлильний апарат
|
2
|
|
Тема 3.2. Основи проектної діяльності
|
2
|
|
4
|
Розділ 4. Технологія побутової діяльності
|
(4)
|
Тема 4.1. Продукти харчування та їх склад
|
1
|
|
Тема 4.2. Гігієна житла
|
2
|
|
Тема 4.3. Догляд за волоссям
|
1
|
|
Варіативна складова
|
40
|
|
5
|
Варіативний модуль
|
20
|
6
|
Варіативний модуль
|
20
|
7
|
Резерв часу
|
4
|
Разом:
|
70
|
Блок 2. Технологія виготовлення вишитих виробів
№
з/п
|
Розділ і тема
|
Кількість
годин
|
Обов’язкова для вивчення складова
|
26
|
|
1
|
Розділ 1.
Основи матеріалознавства
|
(4)
|
Тема 1.1.
Види конструкційних матеріалів. Текстильні матеріали рослинного походження
|
2
|
|
Тема 1.2. Властивості текстильних матеріалів
|
2
|
|
2
|
Розділ 2. Технологія виробів вишивкою
|
(14)
|
Тема 2.1. Вишивка як традиційний вид
декоративно-ужиткового мистецтва
|
2
|
|
Тема 2.2. Основи побудови композиції у вишивці
|
2
|
|
Тема 2.3. Процес виготовлення вишитого виробу
|
10
|
|
3
|
Розділ 3. Основи техніки, технологій і проектування
|
(4)
|
Тема 3.1. Механізми і машини. Швейна машина
|
2
|
|
Тема 3.2. Основи проектної діяльності
|
2
|
|
4
|
Розділ 4. Технологія побутової діяльності
|
(4)
|
Тема 4.1. Продукти харчування та їх склад
|
1
|
|
Тема 4.2. Гігієна житла
|
2
|
|
Тема 4.3. Догляд за волоссям
|
1
|
|
Варіативна складова
|
40
|
|
5
|
Варіативний модуль
|
20
|
6
|
Варіативний модуль
|
20
|
7
|
Резерв часу
|
4
|
Разом:
|
70
|
Освоєння варіативних модулів здійснюється на основі
проектно-технологічної діяльності. Варіативні модулі обираються залежно
відматеріально-технічного та кадрового забезпечення навчального процесу,бажання
учнів, регіональних традицій. Варіативні модулі, які пропонуютьсядля вивчення у
5-6 класах:
1.
Технологія
виготовлення народної ляльки
2.
Технологія
виготовлення м’якої іграшки
3.
Технологія
виготовлення виробів, оздоблених об’ємною аплікацією
4.
Технологія
виготовлення вишитих виробів
5.
Технологія
виготовлення швейних виробів (машинним способом)
6.
Технологія
плетіння з бісеру
7.
Технологія
виготовлення виробів із бісеру на дротяній основі
8.
Технологія
виготовлення писанки
9.
Технологія
приготування страв
10.
Технологія
виготовлення виробів, оздоблених аплікацією з природних матеріалів
11.
Технологія
вирощування рослин (квітів) та догляд за ними.
12.
Технологія
догляду за тваринами
13.
Технологія
виготовлення дерев’яної іграшки
14.
Технологія
виготовлення сувенірів із деревних матеріалів
15.
Технологія
виготовлення виробів із деревини та деревних матеріалів(способом ажурного
випилювання)
16.
Технологія
оздоблення виробу елементами геометричного різьблення
17.
Технологія
виготовлення макетів архітектурних споруд із деревинних матеріалів
18.
Технологія
виконання електротехнічних робіт
19.
Технологія
оздоблення виробів художнім випалюванням
20.
Технологія
виготовлення виробів із тонкого листового металу
21.
Технологія
виготовлення виробів із дроту
22.
Технологія
виготовлення виробів способом металопластики.
Із зазначеного переліку для 5-6 класів слід обрати по
2 варіативні модулі,на освоєння яких відводиться по 20 годин навчального часу.
Освоєнняваріативних модулів відбувається за окремо розробленими програмами
доних.Будь-який
варіативний модуль для 5-6 класів можна обрати лише один раз у 5 чи в 6 класі.
Вся проектна документація (зображення виробу,
розрахунок матеріалів, послідовність виготовлення тощо) учнями 5-6 класів
виконується в робочих зошитах.
Резерв часу, передбачений програмою, учитель може
використати напідсилення окремих складових навчальної програми на свій вибір.
Результатом діяльності учнів при
вивченні кожного блокаобов’язкової для вивчення складової програми має бути
виріб, а будь-якого варіативного модуля – проект.
Викладання трудового навчання у 7–9-х класах
Вивчення трудового навчання у 7–9-х класах забезпечено
навчальноюпрограмою «Трудове навчання. 5–9 класи» (нова редакція) за
загальноюредакцією В. М. Мадзігона, яка має гриф «Затверджено Міністерством
освітиі науки» (від 27.08.2010 № 1/11-8205).
Зміст навчального предмета реалізується за трьома
варіантамипрограми:
‒
для класів,
що не поділяються на групи хлопців і дівчат;
‒
для дівчат;
‒
для хлопців.
Навчальна програма з трудового навчання для учнів
7-9-х класівпобудована за модульною системою. Вона складається з
інваріантних(обов’язкових), варіативних (на вибір) та базового (для класів, що
неподіляються на групи хлопців і дівчат) модулів.
Інваріантний зміст трудового навчання розрахований на
засвоєнняокремими групами хлопців і дівчат. Він займає приблизно
половинунавчального часу. Інваріантний модуль вивчається у 7–8-х класах у
першомупівріччі.
Варіативні модулі обирає вчитель у залежності від
матеріально-технічної бази, фахової підготовленості, регіональних
традиційнаповнюваності класів та бажання учнів. Розроблено окремий
перелікваріативних модулів для 7-9 класів. Варіативні модулі розраховані на 16
годин кожен. Їх вивчення відбувається за окремо розробленимипрограмами.
Зміст трудового навчання для класів, що не поділяються
на групихлопців і дівчат, складається лише з варіативних модулів. При цьому,
учнімають освоїти базовий модуль. Наскрізними лініями, що закладені в
змістбазового модуля, є:
•
проектування
виробів;
•
конструкційні
матеріали;
•
основи
техніки і технологій.
На освоєння навчального матеріалу, передбаченого
базовим модулем,не відводиться окремих годин. Він вивчається інтегровано з
вивченнямваріативних модулів. Учителеві на початку навчального року слід
сплануватиперелік та послідовність вивчення варіативних модулів, а також
розподілитинавчальний матеріал, передбачений базовим модулем.
Варіативні модулі, які пропонуютьсядля вивчення у 7-9
класах:
1. Проектування
та виготовлення комплексного виробу
2. Технологія
оздоблення одягу
3. Технологія
писанкарства
4. Технологія
виготовлення виробів в’язаних гачком
5. Технологія
виготовлення виробів в’язаних спицями
6. Технологія
виготовлення виробів у техніці «Макраме»
7. Технологія
виготовлення швейних виробів (машинним способом)
8. Технологія
вирощування рослин та догляд за ними
9. Технологія
вишивання мережками
10. Технологія оздоблення виробів
геометричним різьбленням
11. Технологія електротехнічних робіт
12. Технологія заготівлі та зберігання
продуктів
13. Технологія інтарсії,
інкрустації
14. Технологія плетіння з лози
15. Технологія мозаїки по дереву
(маркетрі)
16. Технологія обробки деревини
17. Технологія приготування страв.
Традиції української національної кухні.
18. Технологія природного землеробства
19. Технологія слюсарної обробки металів
20. Технологія плетіння з соломи
21. Технологія токарної обробки деревини
22. Технологія токарної обробки металів
23.
Технологія
української народної вишивки
З метою свідомого вибору учнями профілю навчання з 8
класу запроваджується допрофільне навчання. У 8‒9-х кл. учні повинні глибше
познайомитися з різними профілями та напрямами навчання. Таке ознайомлення може
здійснюватися за рахунок упровадження курсів за вибором та профорієнтаційних
курсів.
Курси за вибором дають змогу учням не
тільки оволодіти технологією вибору, а й апробувати різний зміст з метою
самовизначення.
Іншою складовою допрофільного навчання є
профорієнтаційні курси. Міністерством освіти і науки України надано гриф
навчальним програмам курсів «Людина і світ професій» для учнів 8-9 класів та
«Побудова кар’єри» для учнів 10-11 класів. Зазначені курси за вибором можуть
бути розраховані на 9, 18, 35 і навіть 70 год. Програми курсів надруковано на
сторінках фахового журналу «Трудова підготовка в закладах освіти» та фахової
газети «Трудове навчання».
Головна мета курсу «Людина і
світ професій» — підготовка
учнів 8-9 класів до вибору профілю навчання у старшій школі. Мета курсу
реалізується у процесі виконання комплексу навчальних і виховних завдань.
Викладання предмета «Технології» (старша школа)
Змін у вивченні технологій у старшій школі у
порівнянні з двома минулими роками не відбулося, тому методичні рекомендації
щодо вивчення трудового навчання (технологій) у 2012/2013 та 2013/2014
навчальних роках у частині старшої школи є чинними.
Учні 10 та 11-х класів, незалежно від профілю навчання
(крімтехнологічного) освоюють навчальний предмет «Технології» (трудовенавчання)
за навчальною програмою «Технології. 10–11 класи» авт.:А. І. Терещук та
інші.Затверджено Міністерством освіти і науки України(наказ від 22. 02. 2008 №
122).
Програма має модульну структуру і складається з двох
частин –інваріантної та варіативної. Основою інваріантної складової є
базовиймодуль «Проектні технології у перетворюючій діяльності людини».
Навивчення базового модуля у 10–11-х класах відводиться по 12 годин.
Старшокласники навчаються застосовувати проектну
технологію якінструмент для розв’язання проблем, що на уроках повинно
бутипредставлено у формі творчих проектів.
Вивчення другої (варіативної) частини програми
передбачається в обсязі20 годин (один варіативний модуль). Модулі слід обирати
з урахуваннямпобажань учнів, матеріально-технічної бази навчальних
шкільнихмайстерень, фахової підготовки вчителя. Це дасть можливість
учням,незалежно від профілю навчання, оволодіти практичними технологіями,
яківикликають зацікавленість.
Варіативні модулі мають засвоюватися старшокласниками
черезпроектну діяльність, результатом якої є творчий проект.
Програми дозволених варіативних модулів до навчальної
програми:
Перелік модулів
до варіативної складової програми предмета
«Технології»
І. Терещук А. І. Методика організації проектної
діяльностістаршокласників з технологій: метод. посіб. для вчителів, навч.
прогр.,варіативні модулі / А. І. Терещук, С. М. Дятленко. – К. : Літера
ЛТД,2010. – 128 с.
1.
Технологія
бісерного плетіння на дротяній основі
2.
Технологія
художнього різьблення по дереву
3.
Технологія
геометричного (гострокутного) гуцульського різьблення
4.
Основи
лісового господарства
5.
Технологія
виготовлення макетів малих архітектурних форм
6.
Технологія
вишивання технікою мережки
7.
Технологія
художнього набивання на тканині
8.
Технологія
плетіння спицями
9.
Технологія
рельєфного різьблення
10. Технологія
розпису на склі
11. Технологія
соломоплетіння
12. Технологія
інкрустації виробів з деревини
13. Технологія
токарної обробки деревини
14. Технологія
вишивання стрічками
ІІ. Терещук А. І. Технології. 10–11 класи. Навчальна
програма. Рівеньстандарту, академічний рівень. Варіативні модулі / Терещук А.
І.,Боринець Н. І., Дятленко С. М., Сидоренко В. К., Терещук Г. В.,Ходзицька І.
Ю. – Кам’янець–Подільський : Аксіома, 2010. – 140 с.
1.
Основи
об’ємного ком’ютерного моделювання
2.
Технологія
виготовлення аплікації з текстильних матеріалів та фурнітури
3.
Технологія
в’язання гачком
4.
Технологія
виготовлення виробів із сучасних деревинних матеріалів
5.
Технологія
виготовлення дитячого одягу
6.
Технологія
виготовлення листівок
7.
Технологія
виготовлення м’якої іграшки
8.
Технологія
виготовлення української народної ляльки-оберега
9.
Технологія
виготовлення подарункових упаковок з текстильним декором
10. Технологія
виготовлення штучних квітів
11. Технологія
вишивання шовковими стрічками
12. Технологія
дизайну інтер’єру
13. Технологія
дизайну предметів інтер’єру
14. Технологія
дизайну шкільних та офісних інтер’єрів
15. Технологія
клаптикового шиття (печворк)
16. Технологія
ліплення
17. Технологія
матчворку (конструювання із сірників)
18. Технологія
ниткової графіки
19. Технологія
об’ємної вишивки
20. Технологія
пірографії (випалювання по деревині)
21. Технологія
писанкарства
22. Технологія
ручного розпису тканин (батик)
23. Технологія
ручного ткацтва
24. Технологія
хлібопекарського та кондитерського виробництва
25. Технологія
художньої обробки деревини випилюванням
ІІІ. Боринець Н. І. Трудове навчання : Збірник
варіативних модулів :
Технології. 10–11 класи. / Упоряд. Л. Рак. – К. : Шк.
світ, 2011. – 120 с.
1. Технологія вишивання весільних
рушників
2. Технологія вишивання сорочки
3. Технологія вишивання бісером
4. Технологія бісерного ткацтва
5. Технологія декупажу
6. Технологія пошиття швейних виробів
(із суцільнокроєним рукавом, на основі нічної сорочки)
7. Технологія конструювання та
моделювання швейних виробів
8. Технологія конструювання жіночого
одягу
9. Технологія пошиття плечового виробу
з капюшоном (за журнальною викройкою)
10. Технологія пошиття домашнього взуття
11. Технологія печворку, в’язаного гачком
12. Технологія валяння виробів
13. Технологія мозаїки по деревині (маркетрі)
14. Технологія макетування зброї
15. Технологія електротехнічних робіт (виготовлення
електрифікованих виробів)
16. Технологія довбарства
17. Технологія виготовлення виробів із
екструдованогопінополістеролу
18. Технологія художньої в’язі
19. Технологія шкіряної пластики
20. Технологія ремонту та виготовлення меблів
21. Технологія виготовлення штучних приманок для вудіння
риби
Змістовенаповненнятехнологічногопрофілюможездійснюватися
за рахуноккурсів за вибором «Професійніпроби». Таких курсівможе бути декілька і
вони освоюютьсяучнямипослідовно. Програмитакихкурсівповиннімати гриф МОН.
Профільне навчання
Європейський вибір України супроводжується
усвідомленнямнеобхідності обґрунтування та реалізації власної стратегії
подальшогопрогресу загалом та окремих сфер своєї життєдіяльності в
контекстіпоступової інтеграції в європейське співтовариство в соціальному
таекономічному аспектах. У залежності від темпів розвитку країни
кількістьробітничих вакансій буде збільшуватись, а технологічний
напрямпрофільного навчання користуватиметься значним попитом серед
учнівзагальноосвітніх навчальних закладів як складова вибудови власної
освітньоїтраєкторії.
Учні, які обрали технологічний профіль, можуть
навчатись за такимиспеціалізаціями (наказ Міністерства освіти і науки України
від 01.10.2008№ 893):
1.
Технологія
деревообробки
2.
Технологія металообробки
3.
Основи
дизайну
4.
Технологія
кулінарії
5.
Технологія
швейної справи
6.
Технологія
художньої обробки матеріалів
7.
Технологія
будівництва та опоряджувальних робіт
8.
Технологія
агровиробництва
9.
Основи бджільництва
10. Технічне
конструювання та моделювання
11. Технологія
української народної вишивки
12. Матеріалознавство
та технологія конструкційних матеріалів
13. Енергетика
14. Комп’ютерна
інженерія
15. Легка
промисловість
16. Основи
телекомунікацій
17. Агротехніка
18. Технологія
конструювання та моделювання одягу
За наявності відповідного грифа Міністерства освіти і
науки Українипрофільне навчання може здійснюватись за авторськими програмами
зінших, не передбачених переліком, спеціалізацій.
Ключовою складовою організації профільного
навчаннятехнологічного напряму є наявність відповідної матеріально-технічної
бази.Таку базу мають міжшкільні навчально-виробничі комбінати. Томуорганізація
профільного навчання технологічного напряму на базі МНВК єнайбільш оптимальною.
Однак це не виключає можливості впровадженнязазначеного напряму на базі тих
загальноосвітніх навчальних закладів, щовідповідають вимогам.
Закон України «Про загальну середню освіту» відносить
міжшкільнінавчально-виробничі комбінати до закладів системи загальної
середньоїосвіти й покладає на них обов’язки забезпечення потреб
учнівзагальноосвітніх навчальних закладів у профорієнтаційній та
професійнійпідготовці. При впровадженні технологічного напряму на базі
МНВКзагальноосвітні навчальні заклади передають у комбінати
педагогічненавантаження в обсязі, передбаченому навчальними планами
длязабезпечення якісного оволодіння учнями обраного напряму діяльності.
Професійна підготовка старшокласників проводиться в
закладах освітизгідно з ліцензійними вимогами до зазначеного напряму
навчальноїдіяльності (постанова Кабінету Міністрів України від 29.08.03 №
1380). Мережа навчальних груп визначається на основі контингенту учнів
старшихкласів, яких направляє школа, а їх наповнення регламентується ліцензійниминормами.
Випускникам, які успішно закінчили повний курс навчання зпрофесійної
підготовки, надається право складати державні іспити наприсвоєння кваліфікації
з видачею документа про професійну освіту єдиногодержавного зразка України.
Типові навчальні плани і програми з
професійно-технічного навчанняна базі закладів системи загальної середньої
освіти для підготовкикваліфікованих робітників розроблено на основі ДС ПТО.
Вони єобов’язковими для виконання всіма МНВК і загальноосвітніми
навчальнимизакладами, що готують кваліфікованих робітників із числа учнів
10–11-хкласів.
У МНВК і ЗНЗ тривалість професійної підготовки – 350,
480, 540, 680годин. Типові навчальні плани професійного навчання для закладів
системизагальної середньої освіти узгоджені з Департаментом
професійно-технічноїосвіти та Департаментом загальної середньої і дошкільної
освіти.
Типовінавчальні плани розділені на чотири групи за
кількістю годин:
350 годин – 5 годин тижневих (доповнюється 1 година
тижневих напрофорієнтаційний курс). Виробнича практика не передбачена.
Професії:водій автотранспортних засобів (категорія «С») – 350 годин;
водійавтотранспортних засобів (категорія «В») – 220 годин (1 рік навчання).
480 годин – 6 годин тижневих + 2 тижні виробничої
практики.Професії: штукатур, ІІ розряд; продавець із лотка на ринку.
540 годин – 6 годин тижневих + 4 тижні виробничої
практики.Професії: слюсар з ремонту сільськогосподарських машин; різьбяр по
деревута бересті, ІІ розряд; швачка І розряду, кравець ІІ розряду;
операторкомп’ютерного набору, ІІ категорія; агент із організації туризму (18
років);вишивальниця – ІІ розряд; манікюрниця – ІІ розряд.
680 годин – 6 годин тижневих + 2 години за рахунок
варіативноїскладової + 4 тижні виробничої практики. Професії: столяр
будівельний, ІІрозряд (18 років); секретар-друкарка; касир (на підприємстві, в
установі,організації) (18 років); слюсар по ремонту автомобілів; молодша
медичнасестра по догляду за хворими (18 років); перукар – 645 годин (18
років);офіціант, ІІІ розряд (18 років); секретар керівника (на підприємстві,
вустанові, організації).
Орієнтовний перелік професій, за якими може
здійснюватисьпрофесійна підготовка учнів у системі загальної середньої освіти
затиповими навчальними планами, приведений у таблиці.
№
з/п
|
Код
|
Назва професії
|
1.
|
4112
|
Оператор комп’ютерного набору
|
2.
|
4115
|
Секретар керівника (організації,
підприємства,установи)
|
3.
|
4211
|
Касир (на підприємстві, в установі, організації)
|
4.
|
4212
|
Касир (у банку)
|
5.
|
4221
|
Агент із
організації туризму
|
6.
|
5122
|
Кухар
|
7.
|
5123
|
Офіціант
|
8.
|
5132
|
Молодша медична сестра з догляду за хворими
|
9.
|
5141.2
|
Манікюрниця
|
10.
|
5141.2
|
Перукар (перукар-модельєр)
|
11.
|
5220
|
Продавець непродовольчих товарів
|
12.
|
5220
|
Продавець продовольчих товарів
|
13.
|
5230
|
Продавець (із лотка на ринку)
|
14.
|
17122.2
|
Муляр
|
15.
|
7124.2
|
Столяр будівельний
|
16.
|
7124.2
|
Тесляр
|
17.
|
7129.2
|
Монтажник гіпсокартонних конструкцій
|
18.
|
7133.2
|
Штукатур
|
19.
|
7141.1
|
Маляр
|
20.
|
7231.2
|
Слюсар із ремонту автомобілів
|
21.
|
7233.1
|
Слюсар-ремонтник
|
22.
|
7233.2
|
Слюсар із ремонту сільськогосподарських машин
іустаткування
|
23.
|
7331.2
|
Різьбяр по дереву та бересті
|
24.
|
8211.2
|
Токар
|
25.
|
8263.2
|
Вишивальниця
|
26.
|
8263.2
|
Швачка
|
27.
|
8322.2
|
Водій автотранспортних засобів кат. «В»
|
28.
|
8322.2
|
Водій автотранспортних засобів кат. «С, С1»
|
29.
|
8322.2
|
Водій мототранспортних засобів кат. «А, А1»
|
30.
|
8332.1
|
Тракторист
|
31.
|
5113
|
Екскурсовод
|
32.
|
5131
|
Помічник вихователя
|
33.
|
4223
|
Оператор поштового зв’язку
|
34.
|
4144
|
Діловод
|
35.
|
5131
|
Нянька
|
36.
|
8269.2
|
Квіткарка
|
37.
|
7344.1
|
Фотограф
|
38.
|
7324.1
|
Художник розмалювання по дереву
|
39.
|
5142
|
Покоївка
|
40.
|
6113
|
Озеленювач
|
41.
|
512
|
Економка
|
42.
|
7433.2
|
Кравець
|
Викладання креслення
Важливоюскладовоютехнологічноїпідготовкишколярів
є знання ними основ графічноїграмоти. Вивчення курсу кресленняпередбачено в 11
кл. технологічногонапряму в обсязі 2 год.на тиждень за навчальноюпрограмою
«Креслення. 11 клас» для загальноосвітніхнавчальнихзакладів (лист
Міністерстваосвіти і науки Українивід 19.11. 2013 №1/11-17681).
У 8-11 кл. кресленняможевивчатися
як курс за вибором за навчальноюпрограмою «Креслення» для
загальноосвітніхнавчальнихзакладів (лист Міністерстваосвіти і науки Українивід
19.11. 2013 №1/11-17679).
Навчальніпрограми з
кресленнярозміщено на офіційномусайті МОН.
У тих класах, де
вивченнякресленнярозпочалося у
минуломунавчальномуроціпродовженняйоговивченняздійснюється за тими ж
навчальнимипрограмами.
Матеріали, які висвітлюють питання організації
навчальної діяльності з технологій вчителі можуть почерпнути на сторінках
періодичних видань та спеціалізованих сайтів:
1. Газета «Трудове навчання»
видавництва «Шкільний світ».
2. Журнал «Трудова підготовка в
закладах освіти»
видавництва «Педагогічна
преса».
3. Науково-методичний журнал «Трудове
навчання в школі». Видавнича група «Основа».
4. Сайт «Трудове навчання». [Електронний
ресурс]. – Режим доступу:http://trudove.org.ua.
Немає коментарів:
Дописати коментар