3 квітня 2015 р.

Конспект уроку у 6 класі
Тема: Розмічання за шаблоном, копіюванням. Відомості про припуски на обробку.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів зі способами виконання розмічання на фанері; формування в учнів понять «шаблон» та «припуск»;
розвиваюча: розвиток уміння працювати за зразком та вказівкою  учителя
виховна:формування  позитивного ставлення до праці;
        Ключові поняття: розмічання, припуск, шаблон.
 Обладнання:  роздатковий матеріал «Розмічання заготовки», шаблони для розмічання для виконання тренувальних вправ, копіювальний папір, лінійка, кутник, олівець.
   Міжпредметні зв'язки:образотворче мистецтво, математика.
   Тип уроку: комбінований.
Очікувані навчальні результати:
1. Уміння правильно користуватись розмічальним інструментом.
2. Уміння знаходити базову поверхню.
3. Уміння правильно наносити розмічальні лінії, використовуючи припуск.
4. Уміння дотримуватись правил безпечної праці під час розмічання.
Хід уроку
  I.            Організаційний момент:
·         перевірка підготовленості робочих місць,
·          наявності робочого одягу.

II.             Повторення вивченого матеріалу
   При повторенні раніше вивченого матеріалу я проводжу гру «Блеф-клуб». Учні повинні визначити правильні і помилкові твердження, позначивши їх знаками «+» та «-». Гра проводиться письмово.
1.      Текстура - це природній малюнок  деревини.
2.      ДВП – це будівельний матеріал, виготовлений із тирси і стружки.
3.      ДСП - це будівельний матеріал, виготовлений із тирси.
4.      Фанеру виготовляють зі шпону.
5.      Шпон – це тонкий шар деревини, який зрізується із колоди, що обертається.
6.      Фанеру утворюють за допомогою склеювання непарної кількості листів лущеного шпону.

III.   Актуалізація опорних знань учнів
          Чи знаєте ви, що таке креслення?
          Як ви розумієте слово  «шаблон»?
          Для чого на матеріалах проводять лінії розмітки?
IV.  Мотивація навчальної діяльності учнів
Для виготовлення виробу  треба мати його графічне зображення – креслення. За кресленням аналізують деталь або виріб: визначають із якого матеріалу треба виготовляти деталі, їх кількість, а також розміри деталі.
Показую учням розмічальний інструмент (олівець, циркуль, кутник,лінійку) та задаю питання:
- Як ви гадаєте, для чого використовуються ці інструменти?
- Яке їх призначення?
- Як ними безпечно працювати?
Узагальнюючи відповіді учнів, повідомляю, що олівець служить для проведення ліній, кутник для проведення прямих ліній і прямих кутів, а циркуль для проведення кола. Хочу вам нагадати, що циркуль і олівець мають гострі кінці. Тому коли працюєш з цими інструментами, треба бути уважними, щоб не травмуватися.  А от як правильно користуватись цими приладами, ми з вами вивчимо на сьогоднішньому уроці»

           V.      Повідомлення теми та мети уроку.
Тему уроку записую на дошці.
          VI.     Вивчення нового матеріалу.
Розмічання на фанері
      Кожна деталь виробу за соєю формою і розмірами повинна відповідати кресленню. Отже, перед виготовленням виробу на заготовках необхідно намітити контури його ліній.
             Виготовленню деталей з фанери передує операція розмічання.
Розмічання – нанесення на заготовку контурних ліній майбутнього виробу за кресленням або зразком.
Перед розмічанням слід уважно оглянути фанеру на наявність дефектів (сколених країв, розшарування, сучки, криволінійні краї тощо) та розмістити деталь якомога ближче до країв заготовки.
Спочатку вибирають або - підготовляють рівну кромку, від якої роблять усі вимірювання. Цю кромку називають базо­вою. Потім розраховують, яку кількість деталей можна зро­бити з листа, щоб менше було відходів. При цьому врахову­ють припуски на обробку.
Припуск — додатковий шар матеріалу відносно розмірів майбутнього виробу для подальшої більш точної обробки.
 Також залишають припуск на шліфування країв деталі після випилювання.
Припуски не повинні бути надто великими або надто малими. Оскільки великі приводять до надлишкової витрати матеріалів, а малі — можуть призвести до браку заготовки.
Для деталей з фанери припуск встановлено у межах від 4 до 24 мм, а для виробів з дерев’яних брусків — від 1,5 до 7 мм.
Попередню розмітку на заготовках здійснюють за допомогою розмічальних інструментів: лінійки, кутника, циркуля . Лінії наносять олівцем.
На фанері найчастіше використовують розмічання за допомогою копіювання або шаблону.
Шаблон -  це пристосування, яке має контури деталі та її елементів. Шаблон розміщують на фанері та обводять добре загостреними олівцем.
(Демонстрація на екрані, як це правильно робиться, а потім показую власноруч на дерев’яній заготовці правильні способи розмічання).

Для перенесення малюнка складної форми з паперу на заготовку використовують копіювальний папір. Перенесення малюнка на заготовку можна виконати також за допомогою трафаретної сітки, тобто клітинок.

Переведення малюнку на фанеру чи на інший матеріал.
Розташовувати  малюнок на фанеру потрібно компактніше, щоб відходів було якнайменше. При копіюванні малюнку  на фанеру все треба зафіксувати кнопками. При цьому широку сторону малюнку потрібно розташовувати на фанері уздовж лінії, по якій фанера гнеться легше, а вузьку - поперек цієї лінії. Обводити малюнок  потрібно олівцем, намагаючись точно дотримуватись лінії малюнка. Закінчивши копіювання, обов'язково треба перевірити, чи немає пропусків у дрібних контурах орнаменту. 
Запитання для закріплення:
         Учні відповідають на запитання тестів за розданими картками, правильні відповіді підкреслюють. Також усно відповідають на поставлені запитання.
1.За допомогою яких інструментів виконують розмітку?
а.       лінійки, олівця
б.      кутника, олівця
в.      шаблона, олівця
г.       рейсмуса
д.      Всі інструменти використовують для розмічання
2.Як називають поверхню, на заготовці від якої проводять розміри?
а.       Пласт
б.      Ребро
в.      Основа
г.       базова лінія
3.Для чого потрібно залишати місце на заготовці на припуск?
4.Яким чином під час розмічання використовують шаблон?
5.За допомогою чого можна перенести складний малюнок на заготовку?
         VII.    Формування умінь і навичок учнів.
Практична робота: Розмічання заготовок із фанери.
Вимоги до практичної роботи.
1.      Аналіз завдань практичної роботи: учні повинні розмітити заготовку за допомогою розмічальних інструментів, шаблону або копірки.
2.      Дотримання правил безпечної праці, організації робочого місця та санітарно-гігієнічних вимог під час виконання практичної роботи.
3.      Контроль  з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів.
4.      Здійснення поточного інструктажу (індивідуального, групового).
Контролюю правильність та акуратність при перенесенні малюнка на фанеру.
5.      Організація самоконтролю та взаємоконтролю учнів.
6.      Підбиття підсумків практичної роботи.
    • демонстрація кращих робіт;
    • аналіз недоліків та визначення шляхів їх усунення;
    • оцінювання результатів практичної роботи.
         VIII.    Рефлексія.
1.      Що нового дізнались на уроці?
2.      Чого навчились? Яку роботу виконали?
3.      Які завдання були визначені на урок?
4.      Наскільки реальні результати збігаються із завданнями, визначеними на урок?
5.      Чому отримали саме такий результат на практичній роботі?
6.      Де можна використати набуті знання та вміння?
          IX.     Мотивація оцінок, виставлення їх у журнал і щоденники.
           X.      Завдання додому. Розробити ескіз майбутнього виробу.
          XI.     Прибирання робочого місця.

Немає коментарів:

Дописати коментар