24 березня 2017 р.


              Порадник учителя

Проблема, етапи уроку
Вимоги   і засоби
І .Підготовка  до   уроку
Тема
Сформульована повинна бути чітко, щоб учні могли повторити. Записується на дошці під час її оголошення.
Мета :
  • Навчальна (дидактична)
  • Розвиваюча

  • Виховна

Випливає з теми уроку. На комбінованому уроці їх дві : поточна і попереднього уроку. Бажано, щоб її формулювали учні.
Розвиток загально навчальних  і спеціальних навичок. Потрібно не вивчити , а усвідомити.
Охоплює виховний потенціал  навчального матеріалу.   Включає культуру спілкування, взаємоповагу, доброзичливість. Виховує особистість викладача.
Тип уроку :
·      Урок засвоєння  нових знань;
·      Урок застосування знань і формування вмінь;
·      Урок узагальнення  і систематизації знань та вмінь;
·      Урок контролю  і  корекції знань та вмінь;
·      Урок закріплення знань (повторення)
·      Урок застосування знань, навичок, умінь у нетипових ситуаціях
·      Комбінований.

Форми і методи різні : проблемний підхід, евристична бесіда, урок-лекція, робота з різними джерелами, ТЗН тощо
З’ясування можливостей застосування знань у навчальному пізнанні й практичних ситуаціях, формування досвіду застосування знань предметних і загальних навчальних умінь.


Виявлення  взаємозв’язків  між  елементами знань, їх класифікація, введення вивченого в систему засвоєного раніше (врахувати принцип новизни)

Виявлення якості знань і вмінь, що характеризує стан засвоєння учнями програмового матеріалу. Повторне  опрацювання не достатньо засвоєного матеріалу.
Поєднання  двох і більше цілей уроків попередніх типів.

Форми проведення уроку
Лекція, семінар, залік, конференція, прес-конференція, інтегрований (бінарний урок), подорож, експеримент, дискусія, спектакль, КВК, «Щасливий випадок», «Поле чудес», огляд знань, «Клуб  чомусиків», дослідження, бліц-турнір, блок-тема, «Мозкова атака»
Методи та прийоми
Розповідь, розповідь з елементами бесіди, евристична бесіда, створення проблемної ситуації, робота з підручником, з додатковою літературою, заповнення таблиць, складання схем, опорний конспект, робота в парах, бригадах. Використання кіно-відео-діа-фільмів, слайдів, платівок, касет, музичного супроводу. Ігри , диктанти, робота з сигнальними картками, анкетування, тестування, самостійна, лабораторна, практична робота, ведення  словника, додаткові завдання до уроку –цікаві повідомлення, загадки, прислів’я , вікторина, бліц-турнир, виставка, повідомлення результатів спостережень.

Наочність
Підручник, додаткова література, реферати, статті з часописів, таблиці, малюнки, листівки, плакати, колекції, посібники, моделі, муляжі, лабораторне обладнання.
Дидактичні посібники, матеріали (картки , тексти, тести тощо)
Технічні засоби навчання
Кіно-діа-відео-апаратура, слайд апарат, діапроектор, графо проектор, програвач, магнітофон,
Міжпредметні зв’язки

Предмети загальноосвітньої підготовки, спеціальна технологія, матеріалознавство, виробниче навчання.
                                                         ІІ.   Хід   уроку
Перевірка знань
До початку уроку наочність бажано не показувати, використовувати її тільки при поясненні нового матеріалу.
Індивідуальне опитування , заповнення таблиць, схем за картками, самостійна робота за індивідуальними різнорівневими картами, «німими» малюнками, наочністю, практичні завдання, задачі. Самоперевірка, перевірка викладачем за сигнальними картками, тестами, різними завданнями.
Оголошення теми уроку
Запис на дошці і в зошиті.
Формування цілей

Викладачем, краще - учнями.
Актуалізація життєвого досвіду та опорних знань
Евристична бесіда для встановлення зв’язків  матеріалу з попереднім досвідом учнів, їхніми знаннями, інтересами, потребами, нахилами, здібностями.
Вікторина для окремих учнів за завданнями викладача для короткого повідомлення нового матеріалу. Повторення мети, формулювання висновку учнями.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Створення проблемної ситуації.
Повідомлення цікавого факту, читання вірша. З’ясування важливості даної теми.
Визначення порядку вивчення теми.
Вивчення нового матеріалу

Принципи:
науковість
доступність
наочність
проблемність
самостійність
активність
систематичність послідовність
диференційованість
зв'язок теорії з практикою


Проводиться евристична розповідь з елементами бесіди. Створюється опорний конспект, таблиці, терміни записуються на термінологічний дошці та у словниках.

До кожного пункту теми ставляться пошукові запитання.
Після вивчення кожного пункту нового матеріалу –закріплення і пригадування мети та того, що залишилося ще вивчити.
Самостійна  робота учнів : викладач дає завдання, учні працюють самостійно (робота з підручником). Завдання: скласти простий  чи складний тести, поставити запитання до малюнку, картинки, схеми, тощо, для товариша, для викладача, термінологічна робота,занесення даних до таблиці.
Терміни записуються на дошці і в зошиті, проговорюються вголос не менше 3-хразів.
Заповнення таблиці, схеми відбувається паралельно з поясненням.

Узагальнення знань
Гра, тестування, завдання «закінчити фразу», розв’язування кросворда, вікторина тощо
Учні разом з викладачем роблять висновки про значення даної теми в житті людини і стисло викладають головні пункти теми,що вивчається.
Підсумки уроку

Рефлексія :постановка питання типу « якою була тема уроку ? Що ви дізналися нового? Що було не зрозуміло ?» Проведення Оцінювання учнів : викладачем (з коментуванням), учнями, взаємооцінювання, самооцінки тощо.
Повідомлення домашнього завдання
Домашнє завдання має бути чітким, зрозумілим, творчим (краще !). Це може бути : читання тексту , складання запитань, опорних конспектів, схем, таблиць, проробка досліду, розв’язання вправ, задач, проблемних ситуацій, завдань, підготовка інформаційного матеріалу, реферату, доповіді, написання твору, есе, випустити листівку,  стіннівку, створити слайдові презентацію, скласти кросворд, чайнворд, ребус, підібрати прислів’я, цитати, тощо.
Додаткові запитання.
Їх ставить викладач (підібрані попередньо, цікаві, несподівані,), вони мають зацікавити учнів своєю відповіддю, і мають бути або як завершення вивченої теми, або як перехід до наступної теми, вони повинні спонукати учнів до роботи дома.


Немає коментарів:

Дописати коментар