30 березня 2015 р.

План-конспект уроку

Людина по своїй натурі – художник:
вона скрізь і всюди намагається внести красу

Тема.  Художнє конструювання виробу.
Мета:
Навчальна: узагальнити знання про методи проектування;
забезпечити  засвоєння знань учнів про художнього конструювання виробів;
навчити виконувати естетичне оздоблення виробів із фанери.
Розвиваюча: розвивати уяву, образне мислення, точність під час виконання графічних зображень;
Виховна: виховувати естетичні смаки школярів та основи культури праці.
Основні поняття: художнє конструювання,інтарсія, інкрустація, маркетрі, дизайнер,оздоблення, естетика.
Об’єкти праці:кухонна дошка.
Обладнання: зразки виробів із фанери із різними видам оздоблення, інструменти та пристрої для демонстрації способів художнього конструювання( кольорові олівці, акварельні та гуашеві фарби, фломастери, папір формату А 4, копірка, калька) зразки проектної документації для оздоблення.
Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, геометрія.
Практична робота: Художнє оздоблення ескізу кухонної дошки.
Тип уроку: формування вмінь та навичок учнів.

Хід уроку:
  I.            Організаційний момент.
-        Перевірка учнів готовності до уроку;
-        Наявність робочого одягу.
Створення емоційного настрою на уроці.
Добрий день. Сьогодні ми з вами помандруємо у цікавий світ народних промислів. Звичайно, що будь – яка справа, що починається із гарного настрою та натхнення, завершується вдало. Тому я

Бажаю усім, щоб до кожного з Вас
Завітало натхнення сьогодні у клас
І збудило бажання здобути знання,
Щоб потім життям Ви не  йшли навмання.

Щоб Вам захотілось новеньке пізнати,
Самим научитись та інших навчати.
Тож я побажаю, щоб лінь Ви прогнали
Й натхнення, щоб кожного дня зустрічали.
          Тепер, озброївшись усмішками та з натхненням, почнемо урок.
                       II.            Повторення вивченого матеріалу.
На минулих уроках ми з вами вивчали методи проектування,інструменти для розмічання та  випилювання,  шліфування та складання виробів. Щоб перевірити ваші знання, давайте розв’яжемо кросворд.

Розв’яжіть кросворд:








1
2




































3




















4


6








5




















































7
























 
По горизонталі:
1.      Сукупність документів необхідних для створення різних виробів. (проект)
3.  Частина лобзика  (рамка)
5.  Метод проектування  (фантазування)
7.  Дерево із м’якою породою деревини  (липа)
По вертикалі:
2.      Нанесення контурних ліній майбутнього виробу на заготовку  (розмічання)
4.  Інструмент для зачищення випиляних деталей  (рашпіль)
6.  Що виготовляють із шпону  (фанера)
                    III.            Актуалізація опорних знань учнів.
На попередньому уроці ми з вами вивчали методи та етапи проектування.
Вч. Скільки є етапів? Давайте поглянемо на табличку та пригадаємо.

Таб.  Послідовність етапів та основних стадій проектно – технологічної діяльності
Організаційно-підготовчий етап
-        пошук проблеми
-        вироблення ідей та варіантів
-        формування основних параметрів
-        обґрунтування проекту
Конструкторський етап
-        художнє конструювання
-        технічне конструювання
-        добір матеріалів
-        вибір технологій, інструментів, обладнання
-        економічне та екологічне обґрунтування
-        організація робочого місця
Технологічний етап
-        виконання технологічних операцій
-        самоконтроль діяльності
-        оцінка якості виробу

Заключний етап
-        аналіз виконаного виробу в порівнянні із прогнозованим
-        оформлення проекту
-        захист проекту

Вч.  Ми з вами пройшли перший етап проектування і обрали об’єкт своєї технологічної діяльності. Який саме?
Уч. Кухонна дошка. Тобто дошка для нарізання продуктів.
Вч.  Чому ви обрали саме цей виріб?
Уч.  Тому що це потрібна річ………
Вч.  Але, обравши об’єкт для виготовлення, процес створення виробу не закінчується, а тільки розпочинається.
                    IV.            Мотивація навчальної діяльності
        З давніх – давен люди намагалися прикрасити своє житло і все тим, чим їм доводилося користуватися у побуті і в процесі трудової діяльності. Під час виготовлення будь якого виробу людина думала не тільки про практичне призначення, а й намагалася зробити кожну річ красивою. Краса і користь у діяльності людини завжди були не роздільні. Для досягнення цієї єдності, виготовленні вироби оздоблювалися.  При  цьому вони користувалися життєвим досвідом і власним художнім смаком.
        Тому на сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися художньому проектуванню об’єкта технологічної діяльності. Завдяки отриманим умінням. Ви зможете оздобити не лише свій виріб, а й багато інших речей, які будите створювати в майбутньому.
                       V.            Повідомлення теми та мети уроку
Тема уроку: Художнє конструювання (написана на дошці)
Мета нашого заняття: узагальнити знання про методи проектування;
забезпечити  засвоєння знань учнів про художнє конструювання виробів;
навчити виконувати естетичне оздоблення виробів із фанери.

                    VI.            Визначення завдань для учнів на урок (слайд)
*      Учні повинні:
Ø     Знати, що таке художнє конструювання;
Ø     Характеризувати види оздоблення

*      Учні повинні вміти:
  •   Виконувати художнє оздоблення ескізу об’єкта праці (кухонної дошки)
  • Дотримуватися правил безпеки праці та санітарно-гігієнічних вимог під час виконання практичних робіт.
                 VII.            Вивчення нового матеріалу

План.
1.       Художнє конструювання як складова процесу проектування
2.       Види оздоблення.
1.Художнє конструювання як складова процесу проектування
Нова річ має бути на тільки оригінальною, не менше захоплення повинна викликати і краса виробу. Тому в конструюванні широко використовують різні засоби мистецтва, зокрема художнє конструювання та оздоблення виробів.
Художнє конструюваннярозроблення нового зразка виробу із застосовуванням  елементів мистецтва та декоративного оформлення, називається
Обов’язковою умовою художнього конструювання є розробка ескізу або малюнка – схеми, на якому відображають розміри майбутнього виробу, його геометричну форму і, обов’язково, малюнок, за яким буде оздоблюватись виріб. Його виконують на креслярському папері, а потім, з допомогою копіювального паперу переносять на заготовку.
Виготовлення або удосконалення будь якого виробу ґрунтується на наукових розробках і закономірностях художньої творчості. У сучасних конструкторських бюро вироби проектує не одна людина, а група фахівців різних професій. У результаті творчої праці досягається технічна і художня досконалість виробу. Основним фахівцем у процесі художнього конструювання є дизайнери.
Цей спосіб дає можливість найповнішого втілення фантазій у різних виробах.
 Визначено принципи конструювання.
                          I.            Принцип можна визначити формулою
КОРИСТЬ + ЗРУЧНІСТЬ + КРАСА
Кожен компонент цієї формули визначає сукупність певних факторів, а саме: техніко-економічних, ергономічних, естетичних.
    2 Вид оздоблення.
Художня виразність і довершеність виробів із деревини значною мірою посилюється вмілим застосуванням відповідного оздоблення.

Існують різні способи художнього оздоблення.
         1. Різьба. Різьблення по дереву це мистецтво, яким славилися стародавні слов’яни ще в XI столітті. Проте саме мистецтво виникло набагато раніше. Різьбленням прикрашалися трони єгипетських фараонів, вікінги гойдали своїх дітей в різьблених колисках, у Франції різьблення по дереву стало невід'ємною частиною бароко.
У XVIIIXIX ст. різьблення в Україні досягло найвищого рівня. Різьбленням оздоблювали деталі будівель — одвірки, сволоки, балки, калічники, піддашні дошки, горішні вікна. В інтер'єрі житла різьбленням прикрашали віконниці, одвірки, полички, мисники. Особливу увагу різьбярі приділяли сволоку, який займав більше місця в інтер'єрі. Майстри щедро оздоблювали різьбленням предмети побутового і господарського призначення. Скрині, столи, ліжка, миски, тарілки прикрашались орнаментальним різьбленням.
Види різьби:
  •  Плоска.(Геометрична).
  • Рельєфна.
  • Скульптурна. 
       2. Ажурне випилювання або різьблення. Це давній та цікавий вид ремесел. Найчастіше його виконують за допомогою ручного лобзика.
       3. Випалювання. Розрізняють два спосо­би випалювання — розжареними металевими штампиками, із відбитків яких складають різноманітні орнаменти, і електрописаком, що дає чіткий контурний малюнок.
При випалюванні, деревина змінює свій колір під дією високої температури. Згодом фарбування не міняється, зберігається дуже довго, століттями.
      4. Розпис на дереві — зручна й оригінальна техніка орнаментування виробів. Технічно вона мало чим відрізняється від розпису на інших матеріалах. Орнамент наносять на шліфовану поверхню виробу пензлями гуашшю, аквареллю. Розписаний виріб покривають ла­ком, що оберігає його від забруднення.
В залежності від виду художнього оздоблення малюнки можуть бути виконані у вигляді орнаментів, силуетів рослин, тварин, героїв казок .
Оздоблення кухонних дощок. (слайд)
1.      Різьблення
2.      Випалювання
3.      Розпис
4.      Аплікація
Правила безпечної роботи
1.      Перед фарбуванням треба ознайомитися із написами на упаковці.
2.      Потрібно слідкувати, щоб фарби не потрапили в очі та на одяг.
3.      Не відволікатися під час роботи.
4.      Дотримуватись правил організації робочого місця, тримати його в чистоті.
5.      Після виконання практичної роботи – вимити руки.
                       II.            Формування вмінь та навичок учнів.
Вч. Сьогодні ви випробуєте себе у ролі дизайнерів і виконаєте практичну роботу.
Практична робота: Виконання художнього оздоблення ескізу кухонної дошки.
Інструменти та матеріали: зразки ескізів кухонних дощок, малюнки для оздоблення, копірувальний папір, кольорові олівці, фарби гуашеві, акварельні,гумка, простий олівець.
Вступний інструктаж.
Послідовність виконання роботи:
1.      Підготуйте ескіз кухонної дошки.
2.      Розгляньте натуральні зразки дощок, малюнки, які ви підготували. Зверніть увагу на використані  види оздоблення та, як розміщуються їх елементи .
3.      Придумайте самостійно, використовуючи  зразки орнаментів та їх елементи, художнє оздоблення ескізу виробу.
4.      Намалюйте малюнок або перенесіть на ескіз за допомогою копіювального паперу.
5.      Виконайте малюнок у кольорі за допомогою фарб, кольорових олівців або фломастерів.
6.      Починайте працювати фарбами слід лише тоді, коли виконаний малюнок олівцем.
7.      Спочатку треба промалювати великі частини, а вже потім, коли підсохне – дрібні деталі.
8.      Зображення буде чітким, коли фарби більше, а води менше .
        Поточний інструктаж.
1.      Обхід робочих місць з метою проведення індивідуального і фронтального інструктажів, консультацій.
2.      Аналіз художнього оздоблення виробів, за необхідності вносити корективи до естетичних вимог.
3.      Збирання даних для підведення підсумків уроку.
      Заключний інструктаж.
1.      Аналіз характерних помилок.
-        Цей етап проводиться у формі виставки кращих робіт учнів.
-        Аналіз запропонованих варіантів провести, як конкурс-захист власних розробок.
-        Учитель акцентує увагу на кращих ескізах, пояснює допущені помилки та методи їх усунення.
Вч. Створення ескізів майбутнього виробу — це творчий і захоплю­ючий процес. І зовсім не обов'язково,бути видатним дизайнером, щоб виготовляти красиві, сучасні речі. Це ми бачимо із ваших робіт. (Учитель демонструє кращі роботи учнів.)
                    III.            Рефлексія.
Проводиться методом «Незакінчених речень».
1.        Сьогодні на уроці ми вивчали…
2.       Найбільше мені сподобалося…
3.       Це нам знадобиться…
                    IV.            Мотивація оцінок за урок, виставляння їх у журнал і щоденники.
                       V.            Завдання додому.
Закінчити оздоблювати ескіз кухонної дошки.



Немає коментарів:

Дописати коментар